Does the Brazilian National Common Core Curriculum dialogues (or not) with the principle of education democratic management?
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1568Keywords:
BNCC, democratic management, participationAbstract
This article intends to reflect on how the Brazilian National Common Core Curriculum (Base Nacional Comum Curricular, or BNCC, in Portuguese) dialogues (or not) with the principle of education democratic management, based on the analysis of the participation and autonomy categories. With the approval of such policy, there is a need for a proposal of action to overcome the difficulties found in the implementation of truly democratic education and, for this reason, the school must be (re)thought from the recovery of the subordinate classes participation forms in the dominant policies whether they are active or passive. In this context, the documents about the Brazilian National Common Core Curriculum concerning the elaboration, discussion, approval, and the concrete idealization as well as the democratic management consolidation since the 1988 Brazilian Constitution and the must be read and analyzed considering the legitimate and effective principles of the education democratic management which has already been consecrated formally in our country, although, unfortunately, it hasn’t been incorporated to the social and educational practice.
References
BELLARDO, W. S. Trajetória da burocracia educacional: recrutamento e recursos de poder. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, 2015.
BORDIGNON, G. Gestão da educação no município: sistema, conselho e plano. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
BRASIL. Lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para assuntos jurídicos, 20 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Câmara de Educação Básica [CEB]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CEB/CNE, 2010.
BRASIL. LEI N. 13.005, DE 25 DE JUNHO DE 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Portaria n. 592, de 17 de junho de 2015. Institui a Comissão de Especialistas para elaboração de Proposta da Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial do União: Brasília, DF, 2015.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 22 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 20 de set. de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf Acesso em 20 set. 2020.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/ Acesso em: 20 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 592, de 17 de junho de 2015. Institui Comissão de Especialistas para a Elaboração de Proposta da Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 114, p. 16, 18 de junho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=21361-port-592-bnc-21-set-2015-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 20 set. 2020.
FERREIRA, N. S. C. Gestão democrática na formação do profissional da educação: a imprescindibilidade de uma concepção. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Liber Livro, 2011.
FERREIRA, N. S. C.; SCHLESENER, A. H. A gestão democrática da educação e a formação do senso comum. In: SCHLESENER, A. H.; PANSARDI, M. V. (Orgs.). Políticas públicas e gestão da educação. Curitiba: UTP, 2007.
FORTUNATO, S. O. A gestão da educação em Gramsci: um olhar democrático a partir do trabalho nos conselhos de fábrica. In: SCHLESENER, A. H.; PANSARDI, M. V. (Orgs.). Políticas públicas e gestão da educação. Curitiba: UTP, 2007.
FRIGOTTO, G. Política e gestão educacional na contemporaneidade. In: FERREIRA, E. B.; OLIVEIRA, D. A. (Orgs.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GANZELI, P. O processo de construção da gestão escolar no município de Campinas: 1983-1996. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, 3. v. 3.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2009.
MENDONÇA, E. F. A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. Campinas: LaPPlanE/FE/Unicamp, 2000.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA [MEC]. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: BNCC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 22 mar. 2021.
MOREIRA, A. F. B. Propostas curriculares alternativas: limites e avanços. Educação & Sociedade, v. 21, n. 73, p. 109-38, 2000.
PACHECO. J. A. Políticas curriculares descentralizadas: autonomia ou recentralização? Educação & Sociedade, v. 21, n. 73, p. 139-61, 2000.
PARO, V. H. Administração Escolar: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 1986.
SCHLESENER, A. Gestão democrática e formação dos conselhos escolares. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília, DF: Liber Livro, 2011. p. 173-85.
SILVA, M. R. Currículo e competências: a formação administrada. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, S. R. Democracia, estado e educação: uma contraposição entre tendências. RBPAE, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 31-54, jan./abr. 2010.
SOUZA, A. R. Perfil da gestão escolar no Brasil. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10567. Acesso em: 22 mar. 2021.
TAVARES, T. M. Gestão pública do sistema de ensino no Paraná (1995-2002). Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/gestao_democratica/kit3/gestao_publica_do_sistema_de_ensino_no_parana.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.