Does the Brazilian National Common Core Curriculum dialogues (or not) with the principle of education democratic management?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1568

Keywords:

BNCC, democratic management, participation

Abstract

This article intends to reflect on how the Brazilian National Common Core Curriculum (Base Nacional Comum Curricular, or BNCC, in Portuguese) dialogues (or not) with the principle of education democratic management, based on the analysis of the participation and autonomy categories. With the approval of such policy, there is a need for a proposal of action to overcome the difficulties found in the implementation of truly democratic education and, for this reason, the school must be (re)thought from the recovery of the subordinate classes participation forms in the dominant policies whether they are active or passive. In this context, the documents about the Brazilian National Common Core Curriculum  concerning the elaboration, discussion, approval, and the concrete idealization as well as the democratic management consolidation since the 1988 Brazilian Constitution and the  must be read and analyzed considering the legitimate and effective principles of the education democratic management which has already been consecrated formally in our country, although, unfortunately, it hasn’t been incorporated to the social and educational practice.

 

Author Biographies

Rita Schane, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutoranda em Educação na Linha Políticas Educacionais pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre em Educação na Linha Políticas Públicas e Gestão da Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Especialista em Educação, com ênfase em Psicopedagogia. Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora da Unisantacruz e Unifael. Supervisora de Avaliação da Editora Aprende Brasil.

Sandra Regina Bernardes de Oliveira Rosa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutoranda em História e Políticas Educacionais do Programa de Pós-Graduação em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre em Educação Linha de Políticas Educacionais do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Tuiuti do Paraná (PPGE/UTP). Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial Inclusiva pela Faculdade São Braz. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pedagoga escolar da Rede Estadual de Ensino do Paraná e Pedagoga escolar pela Rede Municipal de Ensino de Curitiba.

Sirley Terezinha Filipak, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Graduação em Pedagogia Pela Universidade Federal do Paraná (1983). Mestrado em Educação Recursos Humanos e Educação Permanente pela Universidade Federal do Paraná (1992). Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2011). Professora doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação e cursos de Licenciaturas da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).

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Published

2022-05-20

How to Cite

Schane, R., Rosa, S. R. B. de O., & Filipak, S. T. (2022). Does the Brazilian National Common Core Curriculum dialogues (or not) with the principle of education democratic management?. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 219–240. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1568

Issue

Section

Artigos