Reuni Digital and the conformation of an agenda for Brazilian higher education in the post-COVID-19 period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1770

Keywords:

Reuni Digital, public university, international organizations, pandemic

Abstract

The objective of this text is to analyze the context and the Expansion Program of Distance Learning in Federal Universities (Reuni Digital), launched in April 2021 by the Ministry of Education, in Milton Ribeiro management. We also deal with the recommendations of the World Bank and United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) for higher education − from the context of the COVID-19 pandemic − with a focus on proposals for the intensification of “eaderization”. The methodology is based on historical-dialectical materialism, and the critical-interpretive approach, based on the analysis of documents from specialized literature, news, and interviews on websites and the press. We work with the assumption that the RD Program aims to reconfigure the IFES by platamorphizing higher education, producing a lack of distinction between the public and the private, and between the modalities of distance learning and face-to-face teaching.

Author Biographies

Lara Carlette Thiengo, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) − Campus Diamantina

Cezar Luiz De Mari, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina  (UFSC)  e  graduado  em  Filosofia, também  pela  UFSC.  Atualmente,  é  docente  associado da Universidade  Federal  de  Viçosa (UFV). Atua  no Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação (PPGE) da UFV. Membro da International  Gramsci  Society (Seção  BR-2015/RJ). Líder do  Grupo  de  Pesquisa  Educação,  Conhecimento  e  Processos  Educativos.

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Published

2023-05-04

How to Cite

Thiengo, L. C. ., & De Mari, C. L. . (2023). Reuni Digital and the conformation of an agenda for Brazilian higher education in the post-COVID-19 period . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 193–214. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1770

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise