Case study: teaching strategy in the context of professional and technological education
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1466Keywords:
teaching strategy, case study, youth and adult educationAbstract
The present study aims to learn about teaching strategies in Vocational and Technological Education (EPT), in order to understand the use of case study in the context of the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in Youth and Adults Education Modality (PROEJA), at a federal educational institution. For this purpose, based on a qualitative approach, based on bibliographic technique and experience reports, we seek to: a) examine the teaching strategies at EPT; b) reflect on the use of the Case Study, as a teaching strategy in the PROEJA. We concluded that the case study is an important and potential teaching strategy in the PROEJA to develop the student's criticality, autonomy, and participation, through professional immersion, field and group research. In addition, it allows exploring and understanding the determining and consequent factors of reality, routines, and practices in the problem situation.
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 637-51, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0100-15742006000300007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 30 jun. 2020.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. [S.l.]: [s.n.], [s.d.]. Disponível em: http://www.adventista.edu.br/_imagens/asped/files/ensinar%20aprender%20apreender%20e%20processos%20de%20ensinagem.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2015.
BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília-DF, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2011.892%2C%20DE%2029%20DE%20DEZEMBRO%20DE%202008.&text=Institui%20a%20Rede%20Federal%20de,Tecnologia%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 29 jun. 2020.
BRASIL. Secretaria da Educação Profissional e Tecnológica. Documento Base do Proeja. Brasília-DF, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf. Acesso em: 7 jul. 2020.
BRASIL. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA, e dá outras providências. Brasília-DF, 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5840.htm. Acesso em: 12 maio 2020.
CASTAMAN, Ana Sara; DE BORTOLI, Lis Ângela. Práticas Educativas: relato de experiência na unidade curricular de Engenharia de Software. Informática na educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 32-44, jan./abr. 2020.
CIAVATTA, Maria; RUMMERT, Sonia Maria. As implicações políticas e pedagógicas do currículo na educação de jovens e adultos integrada à formação profissional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 111, p. 461-80, 2010.
CORREIA, Ricardo Lopes; COSTA, Samira Lima; AKERMAN, Marco. Processos de ensinagem em desenvolvimento local participativo. Interações, Campo Grande, v. 18, n. 3, p. 23-39, jul./set. 2017.
COUTINHO, Suzana Andréia Santos; MORAES, Lélia Cristina Silveira. A formação continuada de professores que atuam no PROEJA: ouvindo os sujeitos envolvidos. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 7, n. 12, p. 65-82, jan./jun. 2015. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 maio 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GRAHAM, Andrew. Como escrever e usar estudos de caso para ensino e aprendizagem no setor público. Brasília: ENAP, 2010. 214 p. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/515/1/estudos_de_caso.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.
GRILLO, Marlene Correro; GESSINGER, Rosana Maria. Estudo de caso. In: GRILLO, Marlene Correro; FREITAS, Ana Lúcia Souza; GESSINGER, Rosana Maria; LIMA, Valderez Marina do Rosário. A gestão da aula universitária na PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 131-7.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL [IFRS]. Projeto pedagógico de curso técnico em comércio: modalidade PROEJA. Sertão, RS: IFRS, 2012. Disponível em: https://ifrs.edu.br/sertao/wp-content/uploads/sites/7/2019/09/PPC-PROEJA-em-Com%C3%A9rcio-2012.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. O desafio da formação dos professores para a EPT e PROEJA. Educação Sociedade. Campinas, v. 32, n. 116, p. 689-704, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 28 maio 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
NASCIMENTO, Ivany Pinto; VIEIRA, Andréea Silva; KIMURA, Patrícia Rodrigues de Oliveira. Desafios e superações na prática pedagógica e na educativa de docentes do ensino fundamental de escolas públicas de Belém. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11., set., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013.
SILVA, Georgia Fabiana; YOSHITAKE, Mariano; FRANÇA, Suely Morais; VASCONCELOS, Yumara Lúcia. Método de estudo de caso como estratégia construtivista de ensino: proposta de aplicação nos cursos de Administração e Contabilidade de Custos. Revista FAE, Curitiba, v. 17, n. 1, p. 126-43, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/10. Acesso em: 30 jun. 2020.
SPRICIGO, Cinthia Bittencourt. Estudo de caso como abordagem de ensino. [S.l.]: [s.n.], 2014. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/estudo-de-caso-como-abordagem-de-ensino.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.
PACHECO, Eliezer. Desvendando os institutos federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Vitória, v. 4, n. 1, p. 4-22, 2020.
PACHECO, Eliezer. Fundamentos político-pedagógico dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. [S.l.]: [s.n.], 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Metodologia Dialética em Sala de Aula. Revista AEC, v. 21, n. 83, p. 28-55, abr./jun. 1994.
VASCONCELOS, Maria Lúcia M. Carvalho. A formação do professor do ensino superior. Niterói: Intertexto; São Paulo: Xamã, 2009.
VIEIRA, Josimar de Aparecido; VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello; PASQUALLI, Roberta. Estudo de caso como estratégia de ensino para a Educação Profissional e Tecnológica. Série-Estudos, Campo Grande, v. 22, n. 44, p. 143-59, jan./abr. 2017.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.