Case study: teaching strategy in the context of professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1466

Keywords:

teaching strategy, case study, youth and adult education

Abstract

The present study aims to learn about teaching strategies in Vocational and Technological Education (EPT), in order to understand the use of case study in the context of the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in Youth and Adults Education Modality (PROEJA), at a federal educational institution. For this purpose, based on a qualitative approach, based on bibliographic technique and experience reports, we seek to: a) examine the teaching strategies at EPT; b) reflect on the use of the Case Study, as a teaching strategy in the PROEJA. We concluded that the case study is an important and potential teaching strategy in the PROEJA to develop the student's criticality, autonomy, and participation, through professional immersion, field and group research. In addition, it allows exploring and understanding the determining and consequent factors of reality, routines, and practices in the problem situation.

Author Biographies

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI) e em Psicologia pela UNIJUÍ. Professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Docente permanente do programa de pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional. 

Angélica Tommasini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Pós-graduanda em Teorias e Metodologias da Educação pelo Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Especialista em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial; e em Gestão Social: Políticas Públicas, Redes e Defesa de Direitos pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Bacharel em Assistência Social pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Licenciada em Serviço Social pelo IFRS. Bolsista do Projeto de Ensino: Produção de Estratégias e de Materiais Didático-Pedagógicos de Apoio ao Docente da Educação Profissional e Tecnológica; e do Projeto de Pesquisa: Estratégias de Ensino na Educação Profissional e Tecnológica. Membro do Grupo Técnico Municipal do Programa Primeira Infância Melhor (PIM), do município de Coxilha. Assistente social coordenadora do Centro de Referência da Assistência Social (CRAS). Tem experiência nas seguintes áreas: Infância, Adolescência, Família, Educação e Políticas Públicas.

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Published

2021-10-18

How to Cite

Castaman, A. S., & Tommasini, A. (2021). Case study: teaching strategy in the context of professional and technological education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 41–58. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1466

Issue

Section

Artigos