Ethnic-racial relations: a look at the curriculum of Nature Sciences of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1929

Keywords:

Ethnic-racial relations, Curriculum, Espírito Santo

Abstract

In the present work, we approach the theme "Afro-Brazilian and African History and Culture" from the approval of Law 10639/2003, which modified the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB – Law 9394/1996). In this context, we aim to explore the themes related to education for ethnic-racial relations present in the curricular documents of High School in the area of Natural Sciences and its Technologies of the State Department of Education of Espírito Santo. For the development of this study, we conducted a qualitative-quantitative research, with descriptive purposes, having its objectives and methods based on the principles of bibliographic and documentary research. The digital documents “Introductory text – High School” and “Curriculum of Espírito Santo: Natural Sciences and its technologies” were selected to compose the corpus of the research, in which we used a textual analysis application. Among the results, we highlight the need to analyze the policies of "official knowledge" in the context of critical and post-critical theories of the curriculum. In addition, we emphasize the importance of understanding education as a political and cultural process, taking into account the productive context and ideological dynamics in educational processes. Thus, we underline the importance of a teaching that perceives the sciences as human constructions rooted in historical and multicultural contexts, influenced by various issues.

Author Biographies

Tiêgo dos Santos Freitas, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil.

Doutor em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Docente na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Dayvisson Luís Vittorazzi, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

Doutorando em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Professor da Ed. Básica no estado do Espírito Santo.

Adriano Alves da Silveira, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor    da    Secretaria    de    Educação    e    Cultura    do    Rio    Grande    do    Norte (SEEC).

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Published

2024-05-15

How to Cite

Freitas, T. dos S. ., Vittorazzi, D. L. ., & Silveira, A. A. da . (2024). Ethnic-racial relations: a look at the curriculum of Nature Sciences of Espírito Santo. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 139–156. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1929

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista