From “little black girl” to teacher: life and educational trajectories of black female teachers in Elementary Education in Primavera do Leste, MT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1874

Keywords:

Trajectories, Formation, Black Female Teachers

Abstract

This study examines the life-formation experiences of black female teachers in primary education level I in Primavera do Leste, MT, focusing on the effects of racism and sexism from basic education to teacher training. Using questionnaires and interviews with five participants, the research analyzes how these trajectories were influenced by social categorizations. The narratives highlight the intricate intersection of race, gender, and class. Structural obstacles, coupled with a lack of racial and gender awareness, as well as awareness of public policies, imposed numerous difficulties on the formative journeys of black female teachers. The study emphasizes the importance of racial and gender awareness, as well as active understanding of policies, to transform the trajectories of these teachers, promoting debates and actions towards a more plural, diverse, inclusive, and equitable education.

Author Biographies

Júlia Rodrigues Nunes Café, SEDUC-MT, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Rondonópolis (UFR). Professora efetiva da SEDUC-MT.

Lucas Santos Café, Instituto Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil.

Doutor em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e professor efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso.

Ademar de Lima Carvalho, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR), Rondonópolis Mato Grosso, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e professor Titular I no Departamento de Educação e programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Rondonópolis.

References

BALL, Stephen; MAINARDES, Jeferson. Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2003.

CAFÉ, Júlia Rodrigues Nunes. Trajetória de vida-formação de professoras negras do ensino fundamental I em Mato Grosso: da formação à prática docente. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Rondonópolis, Rondonópolis, 2023.

CAFÉ, Lucas Santos. Racismo, colonialidade e descolonização do currículo formal: duas experiências no chão da escola e a fuga de uma história única. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 33, n. 2, 2020. Doi: 10.22456/2595-4377.104197

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

CORDEIRO, Dilian da Rocha; SILVA, Ketheleen Vieira da; GUIMARÃES, Orquídea Maria de Souza. O que dizem estudantes da UFPE sobre a escolha por cursos de Licenciaturas diversas. In: Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco [EPEPE], 8., 2022, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/83461. Acesso em: 13 ago. 2023

CRENSHAW, Kimberlé. “Mapeando as margens: interseccionalidade, políticas de identidade e violência contra mulheres não-brancas” de Kimberle Crenshaw . Traduzido por Carol Correia. Geledés, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.geledes.org.br/mapeando-as-margens-interseccionalidade-politicas-de-identidade-e-violencia-contra-mulheres-nao-brancas-de-kimberle-crenshaw%E2%80%8A-%E2%80%8Aparte-1-4/. Acesso em: 18 set. 2022.

DIOP, Cheikh. The african origin of civilization: myth or reality. Chicago: Lawrence Hill & Co., 1974.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de nascimento da minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (Org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 16-21.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GOMES, Nilma Lino. Professoras negras: trajetória escolar e identidade. Caderno CESPUC de Pesquisa, Belo Horizonte, n. 5, p. 55-62, abr. 1999.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Racismo e Antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2013.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cogobé, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, 2005.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

PEREIRA, Amauri Mendes. História e cultura afro-brasileira: parâmetros e desafios. Revista Espaço Acadêmico, n. 36, maio 2004.

SCHWARCZ, Lilian. O espetáculo das raças. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SKIDMORE, Thomas. Preto no branco. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

WOODSON, Carter Godwin. A Deseducação do negro. São Paulo: Edipro, 2021.

Published

2024-09-03

How to Cite

Café, J. R. N. ., Café, L. S. ., & Carvalho, A. de L. . (2024). From “little black girl” to teacher: life and educational trajectories of black female teachers in Elementary Education in Primavera do Leste, MT. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 65–87. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1874