The World Bank's discourse for education in the pandemic: neoliberalism and the expansion of remote learning as “opportunities” for Latin America and the Caribbean in the crisis scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1746

Keywords:

World Bank, pandemic, education

Abstract

In March 2020, the world was faced with the COVID-19 pandemic, and, in an attempt to stop the spread of the virus, social distancing measures were adopted by the governments of different countries, resulting in the closing of schools, which teaching methodologies had to be modified, moving from the face-to-face to the remote or hybrid model. In an attempt to lead this process, multilateral organizations produced guidelines on the reformulation of pedagogical structures in peripheral countries, elaborating documents to be followed in this context of international crisis. In this sense, the World Bank published in February 2021 a report that indicates steps to be taken by governments in Latin America and the Caribbean. The study, which is characterized by a qualitative and documentary approach, aims to understand the contradictions that emerge in the discourse of the report from the historical determinants that impacted the educational reality. The methodological basis was the materialist-historical-dialectic, complemented by Bardin's content analysis, using the text mining technique as support. The results indicate the articulation of two discursive elements, the first points to the opportunities for solidification and expansion of access to educational systems, and the second, for the creation of a consensus for the implementation of neoliberal initiatives that were thought of as emergencies, however, come gaining permanent status.

Author Biographies

Marlon Sandro Lesnieski, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutorando em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC/Bolsista PROSUC/CAPES, na Modalidade II). Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Especialista em Criação e Produção em Comunicação pela UNOESC. Bacharel em Comunicação Social pela UNOESC. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas de Educação Superior da Região Sul − GEPES Sul, sediado na UNOESC e vinculado ao Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GIEPES), Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  Atualmente, é professor na Faculdade SENAC de Campos Novos.

Lourdes Evangelina Zilberberg Oviedo, Fundação Armando Alvares Penteado (FAAP)

Doutorado em Política e Gestão da Educação Superior pela Universidad Nacional de Tres de Febrero, da Argentina. Mestrado em Criatividade e Inovação pela Universidade Fernando Pessoa, de Portugal. MBA em Negócios Internacionais e E-Business pela Fundação Armando Alvares Penteado (FAAP) e Penn State University, dos Estados Unidos da América. Bacharel em Relações Internacionais pela Universidad de la Republica (UDELAR), do Uruguai. Diretora de Internacionalização na FAAP. Diretora local do Instituto Confúcio para Negócios FAAP. Dedicada ao estudo da Internacionalização da Educação Superior, da Interculturalidade e das Competências Interculturais. Participa da Rede Ibero-Americana de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior (RIEPPES), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul (GEPPES UNOESC/Sul) e do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (GIEPES). Coordena o Grupo de trabalho Early Career Professionals do World Council on Intercultural and Global Competence.

References

BANCO INTERNACIONAL PARA RECONSTRUÇÃO E DESENVOLVIMENTO [BIRD]; BANCO MUNDIAL. Agindo agora para proteger o capital humano de nossas crianças: os custos e a resposta ao impacto da pandemia da covid-19 no setor de educação na América Latina e no Caribe. Washington, DC: Grupo Banco Mundial, 2021. Disponível em: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/35276/Acting%20now-sumPT.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BEHRING, Elaine Rosseti. Política Social: fundamentos e história. São Paulo: Cortez, 2017.

CABRAL NETO, Antônio; SILVA, Cláudia Luciene de Melo; SILVA, Lamara Fabia Lucena. Teoria do capital humano, educação, desenvolvimento econômico e suas implicações na formação de professores. Revista Principia, João Pessoa, n. 32, p. 35-42, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1070. Acesso em: 14 dez. 2021.

CORAGGIO, José Luis. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? In: DE TOMMASI, Lívia; WARDE, Mirian Jorge; HADDAD, Sérgio (Org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

DATAFOLHA. Educação não presencial na perspectiva dos estudantes e suas famílias. São Paulo: Itaú Social, 2020. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2020/08/Pesquisa-Datafolha-Educa%C3%A7%C3%A3o-na-Pandemia-3.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

DECKER, Aline. A formação docente no projeto político do Banco Mundial (2000-2014). In: EVANGELISTA, Olinda; SEKI, Allan Kenji. Formação de professores no Brasil: leituras a contrapelo. Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2017. p. 85-116.

DEITOS, Roberto Antônio. Políticas Públicas e educação: aspectos teóricos-ideológicos e socioeconômicos. Acta Scientiarium. Education, Maringá, v. 32, n. 2, p. 209-18, 2010.

DEL REY, Angélique. Le Succès Mondial des competénces dans l’éducation: histoire d’un detournement. Rue Descartes, Paris, v. 1, n. 73, p. 7-21, 2012.

DELUIZ, Neise. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 12-25, 2001. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/572. Acesso em: 9 dez. 2021.

EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; RODRIGUES, Doriedson do Socorro (Org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas: Alínea, 2012. p. 52-71.

FERREIRA, Márcio Henrique Wanderley; CORREA, Renato Fernandes. Mineração de textos científicos: análise de artigos de periódicos científicos brasileiros da área de Ciência da Informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 237-62, jan./mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245271.237-262.

FONTES, Virgínia. O Brasil e o capital-imperialismo: teoria e história. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010.

GENTILI, Pablo. Adeus a escola pública: a desordem neoliberal, a violência do mercado e o destino da educação das maiorias. In: GENTILI, Pablo (Org.). Pedagogia da Exclusão: crítica ao neoliberalismo em Educação. Petrópolis: Vozes, 2000.

GIRARDI, Giovana. OMS declara pandemia de novo coronavírus; mais de 118 mil casos foram registrados. Estadão [online], São Paulo, 11 mar. 2020. Acesso em: 28 mar. 2023. Disponível em: https://www.estadao.com.br/saude/oms-declara-pandemia-de-novo-coronavirus-mais-de-118-mil-casos-foram-registrados/. Acesso em: 27 mar. 2023.

LEHER, Roberto. Um novo senhor da educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do Capitalismo. Outubro Revista, [s.l.], edição 3, p. 19-30, fev. 1999. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2015/02/Revista-Outubro-Edic%CC%A7a%CC%83o-3-Artigo-03.pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.

MCNALLY, David. Língua, história e luta de classe. In: FOSTER, John Bellamy; WOOD, Ellen Meiksins. Em defesa da história. Marxismo e pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

MINTO, Lalo Watanabe. As reformas do ensino superior no Brasil: o público e o privado em questão. Campinas: Autores Associados, 2006.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís (Org.). Liberalismo e Educação em debate. Campinas: Autores Associados; Histedbr, 2007. p. 205-24.

PEREIRA, João Márcio Mendes. A agenda educacional do Banco Mundial em tempos de ajuste e pandemia. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147242157

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ROBERTSON, Susan. Professoras/es são importantes, não? Posicionando as/os professoras/es e seu trabalho na economia do conhecimento global. Espaço do currículo, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 34-64, mar./set. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/download/3641/2977/ Acesso em: 12 jul. 2022.

SANTOS, Carla Vaz Ribeiro dos; LEDA, Denise Bessa; SILVA, Eduardo Pinto e. A expansão da educação superior pública e suas implicações no trabalho docente. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 147-74, jan./abr. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1981180251372016147 Acesso em: 27 de set. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SHIROMA, Eneida Oto; CUNHA, Thais Marcelino. Os professores na agenda no Banco Mundial para a próxima década. Florianópolis: GEPETO; UFSC, 2015.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION [UNESCO]; EL INSTITUTO INTERNACIONAL DE LA UNESCO PARA LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE [IELSALC]. Covid and higher education: Today and tomorrow. Impact analysis, policy responses and recommendations. Caracas: UNESCO; IESALC, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375693. Acesso em: 4 ago. 2022.

Published

2023-05-04

How to Cite

Lesnieski, M. S., & Oviedo, L. E. Z. . (2023). The World Bank’s discourse for education in the pandemic: neoliberalism and the expansion of remote learning as “opportunities” for Latin America and the Caribbean in the crisis scenario. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 35–58. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1746

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise