Game-Formation of the Eternal Return

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1735

Keywords:

game-formation, school scenarios, eternal return

Abstract

Starting from the fables of another of us, with arguments that slide, supported by game theory, through the postmodern, notably, poststructuralism and the post-foundational, we write this article as autofiction. The character is Maria, another one of us, who participates in a game-formation. Operating in a performative condition of four blank phases, he created school scenarios in an assemblage of knowledge and actions to mobilize singular contexts of practices from four letters, namely: Camus' Absurdity, Nietzsche's Nihilism, Deleuze and Guattari's Minor Literature, and Vattimo's Weak Ontology. Aware of the eternal return of the game, Maria moved through experimentalism as a methodological option, considering each letter as a theme, four lenses that allowed experiments with thinking, to claim and fable school scenarios. She was willing to give her best, even saying yes to each card, in the dilemmatic plays on the social role of the school, without attributing a single card as an argument of certainty, but seeing the potency of each of them and positively playing them so that you want to play again.

Author Biographies

Vitor Marques, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação pela UFBA. Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação em Exercício de Professores (FEP/CNPq).

Maria Inez Carvalho , Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pós-doutora em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho (UMinho), Portugal. Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente, é professora titular na Faculdade de Educação da UFBA. Líder do Grupo de Pesquisa sobre Formação em Exercício de Professores (FEP/UFBA).

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Published

2023-01-27

How to Cite

Marques, V., & Carvalho , M. I. (2023). Game-Formation of the Eternal Return. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 273–301. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1735

Issue

Section

Dossiê: Currículos culturais não-escolares: processos de subjetivação, verdades e relações de poder