Multi-referential curriculum in cyber-research-training: a conversation with the “Avatar” movie

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1646

Keywords:

Cinema, Multi-referential curricula, Online diaries

Abstract

In this article, a by-product of a research carried out in a class of an undergraduate education course, developed at a public university in the State of Rio de Janeiro, the authors, in a movement to bring education and arts closer, establish the interface between the curriculum and communicative practices mediated by cinema, based on the movie “Avatar”. In this perspective, within the scope of a cyber-research-training, they aim to show how the online diary can be used as an catalyst and enhancer of curriculum acts, that consider the heterogeneous in the fabric of knowledge. Supported by the paradigm of complexity, by the principles of multi-referentiality and by the research approach to everyday life, they seek to transcend the simple use of cinema as artistic creation and illustration of reality, to encompass cultural, historical, literary, pedagogical and political aspects that are inherent to it.

Author Biographies

Mirian Maia do Amaral, Fundação Getulio Vargas (FGV)

Doutora em Educação pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Professora universitária da Fundação Getulio Vargas. Professora no Programa de Educação Executiva do Instituto de Desenvolvimento Educacional e do Programa de Educação Executiva (PDE/IDE/FGV).

Edméa Oliveira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUC/UFRRJ).

Rosemary dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora da UERJ, na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED/UERJ). Professora da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, no Programa de Pós-Graduação em Educação, Comunicação e Cultura (PPGECC/FEBF).

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Published

2022-08-10

How to Cite

Amaral, M. M. do, Santos, E. O. dos, & Santos, R. dos. (2022). Multi-referential curriculum in cyber-research-training: a conversation with the “Avatar” movie . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 173–195. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1646