Social educator, what I am: who I was and what I became, how and with whom...

Authors

  • Ana Maria Vieira Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal. https://orcid.org/0000-0002-3976-6359
  • Ricardo Vieira Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal. https://orcid.org/0000-0003-1529-1296
  • José Carlos Marques Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal. https://orcid.org/0000-0002-4690-5943

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1573

Keywords:

hermeneutics, self-training and heteroforming, autobiography

Abstract

This text results from the analysis of the first data collected in the context of a larger project called “Social educators in Portugal: who are they, where are they and what do they do? Identities and transformations”. Its authors are linked to the development of social education/pedagogy in Portugal and of its professionals, the social educators, who have accompanied them in undergraduate, master's, and doctoral training, in internships in various socio-educational institutions, social reintegration, family care, and in schools, that assume that education begins outside school, passes through it and extends beyond it. The social educator is, therefore, an intercultural mediator, a socio-educational mediator, a bridge-builder between cultures, people, groups, and communities, who has academic training for that purpose, but, as we intend to point out, in the words of the subjects listened to, has remarkable moments that only he can mark, formative moments that he considers significant in his life history to become the professional he is.

Author Biographies

Ana Maria Vieira, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal.

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Mestre em História e Problemas Actuais da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Licenciada em Ensino Básico, variante de Matemática e Ciências da Natureza, pela Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Instituto Politécnico de Leiria. Atualmente é professora adjunta no INSTITUTO Politécnico de Leiria. É coordenadora e investigadora integrada do centro interdisciplinar de ciências sociais da Universidade Nova de Lisboa, polo de Leiria (CICS.NOVA.IPLeiria)

Ricardo Vieira, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal.

Agregado em Antropologia da Educação; pós-doutor em Serviço Social; e doutor em Antropologia Social pelo Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa – Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL). Mestre em Antropologia Cultural e Social; mestre em Sociologia da Cultura; e licenciado em Antropologia pela Universidade Nova de Lisboa. Atualmente é professor coordenador principal no instituto Politécnico de Leiria e Investigador Integrado do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa, polo de Leiria (CICS.NOVA.IPLeiria). 

José Carlos Marques, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS.IPLeiria); Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa (CICS.NOVA.IPLeiria), Leiria, Portugal.

Agregado em Sociologia pela Universidade Nova de Lisboa. Doutor em Sociologia; mestre em Sociologia; e licenciado em Economia pela Universidade de Coimbra. Licenciado em Sociologia pela Universidade de Évora. Atualmente é professor coordenador principal no Instituto Politécnico de Leiria. Investigador integrado do Centro de Estudos Sociais na Universidade de Coimbra e do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa, Polo de Leiria (CICS.NOVA.IPLeiria).

References

BOURDIEU, P. La misère du monde. Paris: Seuil, 1993.

DOMINICÉ, P. L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: L’ Harmattan, 1992.

GEERTZ, C. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

GEERTZ, C. A interpretação de culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

LEWIS, O. Os filhos de Sanchez. São Paulo: Moraes Editora, 1970.

NÓVOA, A. Prefácio. In: JOSSO, C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002. p. 7-12.

PINEAU, G.; LE GRAND, J. L. Les histoires de vie. Paris: PUF, 1993.

POIRIER, J.; CLAPIER-VALLADON, S.; RAYBAUT, P. Histórias de vida: teoria e prática. Lisboa: Celta, 1995.

VIEIRA, R. Histórias de vida e identidades. Porto: Edições Afrontamento, 1999.

Published

2021-10-18

How to Cite

Vieira, A. M. ., Vieira, R., & Marques, J. C. (2021). Social educator, what I am: who I was and what I became, how and with whom. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 25–40. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1573

Issue

Section

Artigos