Pedagogical knowledge in teacher education: an analysis of the “Pedagogy and Teaching Practice” manual (2012)
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1424Keywords:
pedagogical knowledge, didatic manuals, teacher educationAbstract
This article aims to analyze the pedagogical knowledge present in teacher training based on the analysis of the manual “Pedagogy and Teaching Practice” (free translation), by author Maria Amélia R. S. Franco (2012). Manuals are products and producers of school knowledge and practices (BUFREM; SCHMIDT; GARCIA, 2006), and are also builders of personal identities and teaching professionals. The qualitative research was based on document analysis and content analysis (BARDIN, 2011) to reveal the knowledge covered in the manual, which is part of Editora Cortez's Coleção Docência em Formação/Série Saberes Pedagógicos. The following categories of analysis were selected: themes and methodological guidance present in the book. The themes were analyzed: Pedagogy, Didactics, Educational Practices, Pedagogical Practices, Teaching Practices, Pedagogical Subjectivity and Dialogicity; and action research as a methodological approach. The results reveal that the analyzed book deals with the knowledge mobilized in the act of teaching and the challenges of Pedagogy and Teaching Practice, thus contributing to the training of teachers. The book proposes a pedagogically based research methodology for use by teachers in collective school practices.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. [Título original: L’analyse de contenu].
BUFREM, L. S.; SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. F. B. Os manuais destinados a professores como fontes para a história das formas de ensinar. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 22, p. 120-30, jun. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4900/art09_22.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
CHARTIER, R. O mundo como representação. Revista Estudos avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 173-91, abr. 1991. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141991000100010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 fev. 2020.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Rev. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-66, set./dez. 2004.
FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Editora Cortez, 2012. (Coleção Docência em Formação: Série Saberes Pedagógicos, coordenação de Selma Garrido Pimenta).
GARCIA, T. M. B; SILVA, V. B. De como ensinar: traços paradigmáticos nos manuais pedagógicos e perspectivas de investigação (1870-2015). Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 77, p. 135-58, out. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000500135&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 maio 2021.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E. P. U., 2013.
PIMENTA, S. G. Apresentação da coleção. In: FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Editora Cortez, 2012. p. 11-20. (Coleção Docência em Formação: Série Saberes Pedagógicos, coordenação de Selma Garrido Pimenta).
SILVA, V. B. Uma história das leituras para professores: análise da produção e circulação de saberes especializados nos manuais pedagógicos (1930-1971). Revista Brasileira de História da Educação, [s.l.], v. 3, n. 6, p. 29-57, jul./dez. 2003. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38695/20224. Acesso em: 10 dez. 2019.
SILVA, V. B.; CATANI, D. B. Metáforas e comparações que ensinam a ensinar: a razão e a identidade da pedagogia nos manuais para professores (1873-1909). Revista História da Educação, Santa Maria, v. 23, e93223, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592019000100448&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 maio 2021.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. 158 p.
VALDEMARIN, V. T. Manuais didáticos para uso de professores: mudanças e permanências nas prescrições para a prática pedagógica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4., 2006, Goiânia. Anais […]. Goiânia: UCG, 2006. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe4/coordenadas/eixo01/Coordenada%20por%20Dermeval%20Saviani/Vera%20Teresa%20Valdemarin%20-%20Texto.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.