Dificuldades de ensino e aprendizagem em matemática no ensino superior na perspectiva de docentes e discentes

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1569

Palavras-chave:

Ensino superior, ensino de matemática, ensino/aprendizagem

Resumo

This article aims to contribute to the understanding of possible causes of teaching and learning difficulties, from the perspective of teachers and students, respectively, in matters that involve mathematical knowledge, in college education. Specifically, it seeks to identify the probable reasons for learning difficulties in mathematics, on the part of the student; identify the probable reasons for difficulties in teaching mathematics, on the part of the teacher; explain aspects about mathematics and its teaching and conceptions, especially those linked to mathematical knowledge, which can support the teaching practices in progress. The reflections involve data from interviews carried out with professors and students from three universities, one of each modality − public, private, and community −, in the region of Sorocaba, SP. We found that practices with exposure of matters, examples, and problem solving predominate, as well as the conception that mathematics is a knowledge in which the linearization of matters prevails.

 

Biografia do Autor

Daniela de Oliveira Lopes Vieira, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Pós-doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO).  Tutora na Universidade Anhembi Morumbi.  

Maria Drigo, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Docente na Universidade de Sorocaba.

Referências

BOALER, Jo. O que a matemática tem a ver com isso? Como professores e pais podem transformar a aprendizagem da matemática e inspirar sucesso. Porto Alegre: Penso, 2019.

BOALER, Jo. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre: Penso, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: temática arte ou técnica de conhecer e aprender. São Paulo: Ática, 1998.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre educação (e) matemática. São Paulo: Summus Editorial, 1986.

MACHADO, Nilson J. Matemática e realidade: das concepções às ações docentes. São Paulo: Cortez, 2001.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS [NCTM]. Principles and standards for school mathematics. Executive Summary, v. 3, [s.d.]. Disponível em: https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

PAIS, Luiz C. Didática da matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

POLYA, George. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

Downloads

Publicado

2022-02-17

Como Citar

de Oliveira Lopes Vieira, D., & Drigo, M. (2022). Dificuldades de ensino e aprendizagem em matemática no ensino superior na perspectiva de docentes e discentes. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 323–340. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1569

Edição

Seção

Artigos