Confluences quilombolas in the course of Pedagogy through the film Aruanda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1902

Keywords:

confluences, quilombola Pedagogy, decoloniality

Abstract

This article presents the experiences lived in a productivity research through the film Aruanda (1960), by Linduarte Noronha, in a course of Pedagogy, at the beginning of the pandemic context of 2020. From a quilombola decolonial perspective and the concept of confluences, we resorted to Creative Analysis methodology as a possibility to develop, by means of audiovisual aesthetics, other corporeal, territorial and historical epistemologies, in connection with the natural elements evidenced in the filmic work. In addition to the resignification of these concepts, we understand the necessity of building the training in Pedagogy from the knowledge raised by black intellectuals, in our case the quilombola women, as well as the constant need to produce aforereferenced curricula in teachers training and in the daily classroom of future teachers for pedagogical work with diversity.

Author Biography

Fábio José Paz Rosa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Mestre em Educação, Cultura e Comunicação, especialista em Organização Curricular e Prática Docente e Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto do Departamento de Educação e Sociedade da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Coordenador do curso de Pedagogia do Instituto Multidisciplinar/UFRRJ. Docente credenciado do Programa de Pós-Graduação em Educação, Demandas Populares e Contextos Contemporâneos (PPGEDUC/UFRRJ). Líder do Grupo de Pesquisa Didáticas Audiovisuais para a Docência e a Infância (DAUDI). 

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Published

2024-11-22

How to Cite

Rosa, F. J. P. (2024). Confluences quilombolas in the course of Pedagogy through the film Aruanda. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(67), 159–180. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1902