The construction of children's ethnic-racial identities in childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1896

Keywords:

curriculum, child education, anti-racism

Abstract

This article's main objective is to reflect on the importance of recognizing and affirming a curriculum centered on and for ethnic-racial relations in early childhood education. This is characterized as action research, as an experience report was constructed of the Internship IV curricular component, of the Degree in Pedagogy course at the State University of Paraíba (UEPB), campus I. The aforementioned internship took place in a kindergarten II class of a public early childhood education institution. The results indicated the importance of implementing an ethnic-racial curriculum, through experiences and discussions in chatting circles and permanent didactic activities, through which children recognize themselves, in relationships with peers and adults, deconstructing prejudices and learning anti-racist attitudes and behaviors. We conclude, therefore, that it is necessary to break with racist structures and attitudes in early childhood education institutions, as they are expressed through the official curriculum, in which Eurocentric culture predominates. In addition, to carry out an egalitarian education, in which the reception of the child, in its integrality, is part of curricular practices, requires a stance committed to ethics and social justice.

Author Biographies

Edjane Oliveira Santos Batista, Secretaria Municipal de Educação, Campina Grande, Paraíba, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Lenilda Cordeiro de Macêdo, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil

Doutora, mestra e especialista em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professora Associada da UEPB. Representante da UEPB na Rede Primeira Infância da Paraíba (REPI). Membro do Conselho de Orçamento Participativo (COP) da UEPB. Membro Suplente do Conselho Municipal de Educação de Campina Grande, como Representante da UEPB.

Eduardo Gomes Onofre, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade de Strasbourg. Mestre em Desenvolvimento Humano pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduado em Licenciatura e Formação Em Psicologia pelo Instituto Paraibano de Educação. professor na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

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Published

2024-05-15

How to Cite

Batista, E. O. S. ., Macêdo, L. C. de ., & Onofre, E. G. . (2024). The construction of children’s ethnic-racial identities in childhood education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 115–137. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1896

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista