Education 2030 of Organization for Economic Cooperation and Development: induction and risks of a training curriculum model
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1741Keywords:
OECD, training, curriculumAbstract
The article seeks to critically analyze the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) document “Education 2030: The Future of Education and Skills”, prepared in 2015. According to the document, new competencies and skills are considered essential for the challenges of the next decade and, therefore, generations must be formed to meet these educational prerogatives. The investigative problem is characterized by the following question: what training model is present in the “Education 2030: The Future of Education and Skills” document? The objective is to analyze the formative assumptions present in the document, their interests, impacts, and purposes in order to present the limited aspects of a training model. Regarding the objective, it is an exploratory, analytical research, with a historical method and dialectical methodology. Regarding data collection, it is a documentary research. The theoretical and epistemological assumptions will be Harvey (2016), and Bauman (2007), and Nussbaum (2015). Therefore, the OECD document, when proposing a homogeneous curriculum for countries, disregards the autonomy, independence, and particularities of each nation, region, and place to think, organize and define their training curricula for the new generations, in addition to indicating a set of skills and abilities that reinforce the logic of education as a service provider for neoliberal economic development.
References
AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BECK, Ulrich. O que é globalização? equívocos do globalismo: respostas à globalização. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Conselho Nacional de Educação [CNE]. Conselho Pleno [CP]. Resolução CNE/CP n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica, nos termos do artigo 35 da LDB, completando o conjunto constituído pela BNCC da Educação Infantil e do Ensino Fundamental, com base na Resolução CNE/CP nº 2/2017, fundamentada no Parecer CNE/CP nº 15/2017. Brasília, DF: MEC; CNE; CP, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55640296. Acesso em: 20 set. 2022.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 20 de setembro de 2022.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara Legislativa, 2014. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html. Acesso em: 20 set. 2022.
FÁVERO, Altair Alberto; PAGLIARIN, Lidiane Limana Puiati; CRUZ SOBRINHO, Sidinei. A lógica perversa da profissionalização: a ideologia empresarial invade os processos formativos. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSATÉR, Evandro. Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. O neoliberalismo pedagógico como produto do sujeito empresarial: ameaças à democracia educacional. Currículo Sem Fronteiras, [s.l.], v. 20, n. 1, p. 233-50, jan./abr. 2020.
FREITAS, Rogério Gonçalves; COELHO, Higson Rodrigues. Futuro antecipado na educação: OCDE e controle do conhecimento global. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 3, p. 1-34, set./dez. 2019.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
HABERMAS, Jürgen. A crise de legitimidade no capitalismo tardio. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 2002.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 2016.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: porque a democracia depende das artes e das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT [OECD]. The future of education and skills Education 2030: the future we want. Paris: OCDE, 2018a.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT [OECD]. The Future of Education and Skills Education 2030. Paris: OCDE, 2018b.
PEREIRA, Rodrigo da Silva. Proposições da OCDE para a América Latina. O Pisa como instrumento de padronização da educação. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3 [especial], p. 1717-732, out. 2019. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.3.12756
SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 16. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.
SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 427-46, 2005.
SILVA, Maria Abádia da; FERNANDES, Edison Flávio. O projeto educação 2030 da OCDE: uma bússola para a aprendizagem. Revista Exitus, Santarém, v. 9, n. 5, p. 271-300, 2019.
TREVISOL, Marcio Giusti; FÁVERO, Altair Alberto. A mudança das categorias de espaço e tempo nas sociedades complexas e suas implicações no processo formativo na educação superior. Revista Internacional de Educação Superior (RIESup), Campinas, v. 4, n. 3, p. 648-63, set./dez. 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcio Giusti Trevisol, Altair Alberto Fávero, Diego Bechi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.