Education 2030 of Organization for Economic Cooperation and Development: induction and risks of a training curriculum model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1741

Keywords:

OECD, training, curriculum

Abstract

The article seeks to critically analyze the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) document “Education 2030: The Future of Education and Skills”, prepared in 2015. According to the document, new competencies and skills are considered essential for the challenges of the next decade and, therefore, generations must be formed to meet these educational prerogatives. The investigative problem is characterized by the following question: what training model is present in the “Education 2030: The Future of Education and Skills” document? The objective is to analyze the formative assumptions present in the document, their interests, impacts, and purposes in order to present the limited aspects of a training model. Regarding the objective, it is an exploratory, analytical research, with a historical method and dialectical methodology. Regarding data collection, it is a documentary research. The theoretical and epistemological assumptions will be Harvey (2016), and Bauman (2007), and Nussbaum (2015). Therefore, the OECD document, when proposing a homogeneous curriculum for countries, disregards the autonomy, independence, and particularities of each nation, region, and place to think, organize and define their training curricula for the new generations, in addition to indicating a set of skills and abilities that reinforce the logic of education as a service provider for neoliberal economic development.

Author Biographies

Marcio Giusti Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutor em Educação na Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Ética e Filosofia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia pela UPF. Graduado em Filosofia pelo Centro Universitário Assunção (UNIFAI). Professor e pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Vice-líder do grupo de pesquisa Comunicação, Mídia e Sociedade, na UNOESC. Membro e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES), da UPF. Participa da Rede Ibero-Americana de Estudos e Pesquisas em Políticas e Processos de Educação Superior (RIEPPES), sediada na UNOESC. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul (GEPPES-SUL), na UNOESC.

Altair Alberto Fávero , Universidade de Passo Fundo (UPF)

Pós-doutor (bolsista CAPES) pela Universidad Autónoma del Estado de México. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFSC). Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Epistemologia das Ciências Sociais pela PUCRS. Graduado em Filosofia − Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professor titular III e pesquisador da UPF. Professor do corpo docente permanente do Mestrado e Doutorado em Educação, atuando na linha de Políticas Educacionais na UPF. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GEPES), na UPF. Pesquisador do Observatório do Ensino Médio do Rio Grande do Sul e da Rede Ensino Médio. Avaliador de cursos e instituições do INEP. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) na UPF.

Diego Bechi, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Educação (bolsista CAPES) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UPF. Especialista em Metodologia para o Ensino da Filosofia pela UPF. Graduado em Filosofia pela UPF. Desempenha a função de editor de seção na Revista Internacional de Educação Superior (RIESup) na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES), na UPF, e do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior (REDE GIEPES). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior da Região Sul (GEPPES-SUL), na UNOESC. Coordenador do Polo da Universidade Aberta do Brasil (UAB) de Tapejara, RS.

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Published

2023-05-04

How to Cite

Trevisol, M. G., Fávero , A. A. ., & Bechi, D. (2023). Education 2030 of Organization for Economic Cooperation and Development: induction and risks of a training curriculum model. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 149–171. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1741

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise