The communication established in the Mathematics class during a landscape for investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1701

Keywords:

Classroom communication, Teaching of Mathematics, Landscape for investigation

Abstract

A landscape of investigation centered in real financial situations has the potential to prepare students to make decisions concerning their future ant opens up opportunities to establish new patterns of communication inside the classroom. Thus, in this article we share the results of a research oriented at understanding the communicative actions established when a teacher invites her students to get involved in a landscape of investigation with a focus on Financial Education. Adopting a qualitative approach, the research can be described as practitioner research in which one teacher investigates her classroom practice. The data collected were audio and video recordings of all the lessons related to the landscape of investigations, the student’s written productions, and the teacher’s field diary. The episodes were selected prioritizing those in which the students and the teacher negotiated mathematical notions and procedures. Such episodes were analyzed by identifying the presence of communicative acts. They suggest the establishment of investigative cooperation within the classroom. The results reveal transformations in communication during the landscape for investigation, highlighting the challenges faced by the teacher and the importance of giving voice to students to enable the negotiation of mathematical meanings and connect them with life beyond the classroom.

Author Biographies

Maria Aparecida de Jesus Salgado, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Especialista em Prática Pedagógica em Matemática em Comunidades de Investigação pela Unicamp. Graduada em Licenciatura Pela pela Faculdads Teresa Martin e bacharel em Matemática pela Faculdade Oswaldo Cruz. Participante ativa do Grupo de Sábado (GdS). Professora da rede pública estadual do Governo do Estado de São Paulo, lecionando matemática para Ensino Médio.

Ana Leticia Losano, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Pós-Doutora em 2013 na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), na Universidade Nacional de Córdoba (UNC) e na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutorado em Educação pela UNC. Atualmente, é professora da Universidade de Sorocaba (UNISO), onde ministra diversos cursos de graduação e pós-graduação voltados para professores de Matemática em formação e em serviço.

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Published

2023-05-04

How to Cite

Salgado, M. A. de J. ., & Losano, A. L. (2023). The communication established in the Mathematics class during a landscape for investigation. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 325–346. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1701