The exercise of teaching in mathematics education: the “same old same old” and the “imperative of deficit”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1672

Keywords:

teachers who teach Mathematics, elementary school, pandemic

Abstract

This article deals with the teaching practice(s) of teachers who teach Mathematics in the final years of Elementary School. The reflection presented emerges from research that investigated: what teachers who teach Mathematics say in times of pandemics about teaching in the final years of Elementary School? and how do these sayings provoke other ways of thinking about teaching? The research material was generated through an online questionnaire designed to understand the teaching practice in pandemic and non-pandemic times. The analysis undertaken shows that teaching in times of pandemics, especially in remote education, tends to reproduce the same ritualized mode of classroom teaching and to enhance what we call the “imperative of deficit”: deficit of interest, of participation, of understanding of mathematical language and of Internet access. From this, the importance of time for the exercise of thought and for the production of experiences that touch and transform life is highlighted, so that the being-doing of teaching is also understood as a humanizing power.

Author Biographies

Daiane Scopel Boff, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas. Professora de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Caxias do Sul. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Integrante do Grupo de Pesquisa em Docências na Educação Básica (GPEDEB) na IFRS. Integrante do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI) na UNISINOS.

Marta Cristina Cezar Pozzobon, Universidade Federal de Pelotas/UFPel

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professora adjunta na Universidade Federal de Pelotas (UFPel), docente dos cursos de Licenciatura em Matemática e do Mestrado em Educação Matemática. Pesquisadora integrante do Grupo de Estudos sobre Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais (GEEMAI) na UFPel. Integrante do Grupo de Estudos em Educação Matemática (GEEM/CNPq) na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Integrante do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Pedagogias, Docências e Diferenças (GIPEDICNPq) na UNISINOS.

Cláudio José de Oliveira, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC/RS

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Integrante do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Pedagogias, Docências e Diferenças (GIPEDI/CNPq) na UNISINOS. Integrante do grupo Linguagem Cultura e Educação (LINCE/CNPq) na Universidade em Santa Cruz do Sul (UNISC). Professor pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) e do Departamento de Ciências, Humanidades e Educação (CHEUNISC), da UNISC. 

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Published

2022-12-22

How to Cite

Boff, D. S. ., Pozzobon, M. C. C., & Oliveira, C. J. de . (2022). The exercise of teaching in mathematics education: the “same old same old” and the “imperative of deficit”. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 369–389. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1672