High School Integrated to Professional Education: human formation in all dimensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1666

Keywords:

professional education, human formation, High School Integrated with Professional Education

Abstract

This essay is about s High School Integrated with Professional Education (EMIEP) as a means of promoting human formation in its various dimensions. It examines the characteristics of the EMIEP and why it should be present human formation with the purpose of broadening the debate about this form of education, analyzing its meaning and explaining the foundations that highlight the human formation from the principles of polytechnics and omnilateralism. Characterized as exploratory and descriptive research, it was developed following a qualitative approach by means of bibliographic research with incidence on the works of authors who research on the theme. It deals with the main characteristics that constitute the EMIEP and discusses indicators that demonstrate the human formation in its dimensions in the development of the EMIEP. The repercussions indicate that the EMIEP should be an instrument to overcome the dual, segmented and utilitarian training and form for the dimension of work in its ontological and historical meanings, ensuring the inseparable dimensions of work, science, culture and technology, and the promotion of integral human training.

Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (FUNDESTE). Graduação em Pedagogia pela FUNDESTE. Atualmente, é professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), campus Sertão. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Membro do banco de avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC n. 856, de 17/09/2018.

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ), Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Doutorado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialização em Supervisão Escolar Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (FUNDESTE). Especialização em Direito Processual Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Graduação em Estudos Sociais pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (FUNDESTE). Graduação em Pedagogia pela FUNDESTE. Graduação em História pela FUNDESTE. Graduação em Direito pela FUNDESTE. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Instituição de ensino superior em Chapecó (UNOCHAPECÓ), atuando nos seguintes temas: educação profissional, formação de professores, políticas da educação. 

Roberta Pasqualli, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC), Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutorado em Educação pela UFRGS. Mestrado em Ciências da Computação pela UFRGS. Especialização em Informática pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialização em Docência no Ensino Superior pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ). Especialização em Teorias e Metodologias da Educação pela UNOCHAPECÓ. Graduação em Ciência da Computação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC), campus Chapecó. Professora permanente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT/IA/IFSC). Avaliadora BASis do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Brasil.

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Published

2023-08-03

How to Cite

Vieira, J. de A., Vieira, M. M. M., & Pasqualli, R. (2023). High School Integrated to Professional Education: human formation in all dimensions. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 137–154. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1666