Populating subjectivities in the “new” politics for teacher education in Brazil: a discussion about competences
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1501Keywords:
curricular policy, competences, teacher educationAbstract
The article herein focuses on the centrality of the notion of competences in normative documents for teacher education. The approval of the Resolution CNE/CP n. 2/2019 to replace Resolution CNE/CP n. 2/2015 makes relevant the investigation of how the subjectivities surrounding the notion of competence, thus normalizing the character increasingly prescribed of the regulation. Thereby, we aim to understand how the reiteration of competences in teacher education processes the settlement of subjectivities. Our references were mainly Harvey, Santos, Duarte, Ramos, Ball, Brown, and Taubman. We relied on the evocation of the neopragmatism and the epistemology of practice over time as the meanings that hegemonize the competences in initial teacher education. We conclude by explaining how the competences produce two fundamental movements for the production of subjectivities for neoliberal reasons in current politics. They operate the desecration of education as a value in general, at the same time that they process psychic seduction and the acceptance of instrumental policies and practices.
References
ARAÚJO, Ronaldo M. de L. As referências da pedagogia das competências. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 2, jul./dez. 2004.
BALL, Stephen J. Education Inc.: new policy networks and the neo-liberal imaginary. New York: Routledge, 2012.
BALL, Stephen J. MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BALL, Stephen J. Reformar escolas/reformar professores e o terror da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer n. 22/2019, de 7 de novembro de 2019. Brasília: DF, 2019a.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília-DF, 2019b.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Brasília-DF, 2017.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 2, de 1º de julho de 2015. Brasília-DF, 2015.
BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. São Paulo: Filosófica Politeia, 2019.
BROWN, Wendy. Undoing the demos: neoliberalism’s stealth revolution near futures. New York: Zone Books, 2015.
CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, jan./abr., 2012.
DIAS, Rosanne E.; LOPES, Alice C. Sentidos da prática nas políticas de currículo para a formação de professores. Currículo sem Fronteiras, v. 9, p. 79-99, 2009.
DIAS, Rosanne E.; LOPES, Alice C. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 85, dez. 2003.
DUARTE, Newton. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, ago. 2003.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. 5. ed. SP: Edições Loyola, 2014.
HOBSBAWM, Erik. O novo século: entrevista a Antonio Polito. SP: Companhia das Letras, 2009.
HOBSBAWM, Erik. A era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). 2. ed. SP: Companhia das Letras, 1995.
LEMOS, Guilherme. A. R.; MACEDO, Elizabeth. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, 2019.
LOPES, Alice C.; BORGES, Veronica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 486-507, 2015.
PAIVA, Vanilda. Sobre o conceito de “capital humano”. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, jul. 2001.
PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. Autêntica: Belo Horizonte, 2000.
RAMOS, Marise. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. SP: Cortez, 2006.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 28. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2018.
SHIROMA, Eneida O.; MORAES, Maria C. M. de; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. 4. ed. RJ: Lamparina, 2011.
TAUBMAN, Peter M. Teaching by numbers: deconstructing the discourse of standards and accountability in education. Taylor & Francis e-Library: New York, 2009.
UNESCO. World education report 1998: teachers and teaching in a changing world. Paris: Unesco, 1998.
UNESCO. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. Jacques Delors. Paris: Unesco, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.