Student writings about the School of Peace: fraternity and possible overcoming of violence in school?
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1497Keywords:
violence at school, students, School of PeaceAbstract
This article aims to present an analysis based on works carried out by students from public schools in Campo Grande, MS, on the theme “What is the School of Peace like for you?”. This action is part of the project developed by the Working Group “Overcoming Violence in Schools”, of the Archdiocese of Campo Grande, MS, coordinated by the Professor Sonia da Cunha Urt and by Professor Maria Aparecida Borges. Such achievement was triggered by the 2018 Fraternity Campaign, entitled “Fraternity and Overcoming Violence”, whose purpose was to identify and map what students think about this theme and what they believe should be done so that peace is promoted in the school space. Based on the contribution of Historical-Cultural Psychology and the products presented, it is considered that it is necessary to dialogue about violence in the school context. It is necessary to relativize and demystify the phenomena of violence and peace and consider them dialectically, so that, in favor of peace, there are more humanizing, tolerant, and respectful relationships in the school environment but without naturalizing them.
References
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia. Drogas nas escolas: versão resumida. Brasília: UNESCO; Rede Pitágoras, 2005. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139387por.pdf. Acesso em: 5 nov. 2018.
ALMEIDA, Jaqueline Ramos de. O homem contemporâneo e o uso de drogas: reflexões acerca das problemáticas sociais. Psicologia.pt [online], [s.l.], 2012. Disponível em: www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0271.pdf. Acesso em: 5 nov. 2018.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION [APA]. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: https://www.psychiatry.org/. Acesso em: 8 nov. 2018.
AUTOMUTILAÇÃO: o que há por trás dessa conduta? A mente é maravilhosa [online], Salamanca, 2018. Disponível em: https://amenteemaravilhosa.com.br/automutilacao-conduta/. Acesso em: 8 nov. 2018.
BRASIL. Organização das Nações Unidas para a Educação, a ciência e a cultura [UNESCO]; Miistério da Justiça. Cultura de paz: da reflexão à ação - Balanço da década internacional da promoção da cultura de paz e não violência em benefício das crianças do mundo. São Paulo; Brasília, DF: Associação Palas Athena; UNESCO, 2010.
CARRERAS, Lluís. Cómo educar en valores: materiales, textos - recursos técnicos. Madri: Narcea, 1999.
CATÃO, Ana Lúcia. Conflito, Violências e Escola. Respeitar e preciso [online], [s.l], 2017. Disponível em: https://respeitarepreciso.org.br/conflito-violencias-e-escola/. Acesso em: 10 nov. 2018.
CHRISPINO, Álvaro; CHRISPINO, Raquel Santos Pereira. A judicialização das relações escolares e a responsabilidade civil dos educadores. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 58, p. 9-30, jan./mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v16n58/a02v1658.pdf/. Acesso em: 20 out. 2021.
PARÓDIA: significado de Paródia. Dicionário On-Line de Português [online], [s.l.], 2019. Disponível em: https://www.dicio.com.br/parodia/. Acesso em: 26 nov. 2019.
DUSI, Miriam Lúcia Herrera Masotti; ARAÚJO, Claisy Maria Marinho de; NEVES, Marisa Maria Brito da Justa. Cultura da paz e psicologia escolar no contexto da Instituição Educativa. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 135-45, jun. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v9n1/9n1a13.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
ESTEVES, Pâmela; GOMES, Ingrid. A Judicialização dos conflitos escolares: como garantir uma escola justa? In: ENCONTRO NACIONAL DE ANTROPOLOGIA DO DIREITO [ENADIR], 5., 2017. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: USP, 2017. Disponível em: http://www.enadir2017.sinteseeventos.com.br/arquivo/downloadpublic2?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNDoiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjM6IjE3OCI7fSI7czoxOiJoIjtzOjMyOiIzMjBjYzI4Njk3NjNh NzlhMDViNDY5MDQ4MWQ4OWM0YiI7fQ%3D%3D. Acesso em: 15 fev. 2020.
FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 7. ed. Campinas: Verus Editora, 2012.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. da; GENTILI, Pablo; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; FRIGOTTO, Gaudêncio; SACRISTÁN, José Gimeno (Org.). Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE, 1999. Disponível em: http://static.recantodasletras.com. br/arquivos/4002523.pdf. Acesso em: 16 out. 2021.
IANNI, O. Capitalismo, violência e terrorismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
MOISÉS, José Álvaro. Cidadania, confiança e instituições democráticas. Lua Nova – Revista de Cultura e Políticas, São Paulo, n. 65, p. 71-94, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-64452005000200004. Acesso em: 3 nov. 2018.
NASCIMENTO, Ivany Pinto. De que família estamos falando? Entre o ideal e o vivido. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 16, n. 17, p. 195-204, jan./dez. 2009.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS [ONU]; FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA [UNICEF]. Declaração dos Direitos da Criança. Genebra: Assembleia das Nações Unidas, 20 nov. 1959.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS [ONU]. Declaração sobre o Direito dos Povos à Paz. Genebra: Assembleia Geral das Nações Unidas, 12 nov. 1984.
PATTO. Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
PEDRA, José Augusto. Prefácio. In: FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying – Como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 7. ed. Campinas: Verus Editora, 2012.
RISTUM, Marilena; BASTOS, Ana Cecília de Sousa. Violência urbana: uma análise dos conceitos de professores do ensino fundamental. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 225-39, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5Mn3LRpNf5wJr9BHjQnfpKM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2015.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 8. ed. São Paulo: Autores Associados, 2003.
TORO, Giovana Vidotto Roman; NEVES, Anamaria Silva; REZENDE, Paula Cristina Medeiros. Bullying, o exercício da violência no contexto escolar: reflexões sobre um sintoma social. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 123-37. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872010000100011. Acesso em: 8 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO [UFMT] et al. Violência e preconceito na escola: contribuições da Psicologia. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2018.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKY, Lev Semionovich. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: Visor/MEC, 1995.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Psicologia Concreta do Homem. Moscou: Universidade de Moscou, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.