The The reconfiguration of primary education in Portugal over the last 50 years through the experiences of teachers: indications for studies of teacher identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.2054

Keywords:

primary education, professional identity, educational change

Abstract

Over the last 50 years in Portugal, there have been several social and educational policy changes that have had an impact on the teaching profession, which constitutes an important field of research for understanding endogenous and exogenous factors in educational innovation. Exploring these factors is the aim of this study. The theoretical framework is informed by the notion of the construction of professional teaching identities and the data consists of the Life Histories of teachers who began their professional career between 1976 and 1986. The content was analyzed using NVivo software, version 2020®. The analysis identifies two key moments in the teachers’ lives. On the one hand, the practices developed from the start of their careers until roughly the new millennium, seen as creative and based on the students’ experience as an enabler of knowledge, as well as collaborative work between peers. On the other hand, the organizational, curricular and legislative changes that have taken place since

Author Biographies

Ana Maria Carolino, Universidade do Porto

Doutoranda em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Mestre em Ciências da Educação pela Universidade do Porto. Professora do Ensino Básico. Membro do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), da comunidade prática de investigação IDEAFor – Identidade, Democracia, Escola, Administração e Formação. (IDEAFor/CIIE-FPCEUP).

Leanete Thomas Dotta, Lusofona University

Doutora em Educação pela Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e pela Universidade do Porto. Professora Auxiliar da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Investigadora integrada do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) e investigadora colaboradora do Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) da Universidade Lusófona.

 

Amélia Lopes, niversidade do Porto

Doutora em Ciências Educacionais pela Universidade do Porto. Professora Catedrática na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Vice-diretora do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (Ciie), onde é coordenadora da comunidade prática de investigação IDEAFor – Identidade, Democracia, Escola, Administração e Formação. (IDEAFor/Ciie-FPCEUP). 

References

AUDUREAU, J. – P. Assujetissement et subjetivation: réflexions sur l’usage de Foucault en éducation. Revue Française de Pédagogie, [S. l.], v. 143, p. 17-29, 2003. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.2003.2948

BALL, S. Subjectivity as a site of struggle: refusing neoliberalismo? British Journal of Sociology of Education, [S. l.], v. 37, n. 8, p. 1129-1146, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/01425692.2015.1044072 DOI: https://doi.org/10.1080/01425692.2015.1044072

BARROSO, J. Os Liceus – Organização Pedagógica e Administração (1863-1960). Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian/JNICT, 1995.

BENAVENTE, A. Escola, Professores e Processos de Mudança. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.

BOLÍVAR, A. Dimensiones epistemológicas y metodológicas de la investigación (auto)biográfica. In: ABRAHÃO, M. H. B.; PASSEGGI, M. C. (Ed.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica. [volume 1]. Natal: EDUFRN; EDIPUCRS; EDUNEB, 2012. p. 27-69.

BOLÍVAR, A. La recherche biographique narrative dans le développement et identité professionnelle des enseignants. In: GONZÁLEZ-MONTEAGUDO, J.; GRAND, J. – L. Les histoires de vie en Espagne: entre formation, identité et mémoire. Paris: L’Harmattan, 2011. p. 59-96. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286848300. Acesso em: 12 jan. 2025.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDEZ, M. La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Granada: Universidad de Granada, 2001.

CAROLINO, A. M. A actualidade do 1º CEB: Monodocência, Coadjuvação ou Pluridocência? In: LEITE, C. (Ed.). Escola, Currículo e Formação de Identidades. Porto: Edições Asa, 2007. p. 155-173.

DUBAR, C. A socialização – a construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.

GOODSON, I.; ANTIKAINEN, A.; SIKES, P.; ANDREWS, M. The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. [S. l.]: Routledge, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315768199

LOPES, A. Professoras e professores portugueses 2021 – “que caminho tão longo”. In: CNE. Estado da Educação 2021. Lisboa: Conselho Nacional da Educação, 2022. p. 408-421.

LOPES, A. Las historias de vida en la formación docente: orígenes y niveles de la construción de identidad de los profesores. In: HERNÁNDEZ, F.; SANCHO, J. M.; RIVAS, J. I. (Ed.). Historias de vida en educación: biografias en contexto. Barcelona: ESBRINA-RECERCA, 2011. p. 23-33.

LOPES, A. Teachers as professionals and teachers’ identity construction as an ecological construct: An agenda for research and training drawing upon a biographical research process. European Educational Research Journal, [S. l.], v. 8, n. 3, 2009. p. 461-475. DOI: https://doi.org/10.2304/eerj.2009.8.3.461

LOPES, A. Libertar o desejo, resgatar a inovação: a construção de identidades profissionais docentes. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2001

LOPES, A.; THOMAS DOTTA, L. A Profissão Docente em Tempos de Democracia: fatores de Mudança. Porto: Universidade do Porto, 2023.

MARINAS, J. M.; SANTAMARINA, C. La historia oral: métodos y experiências. [S. l.]: Debate, 1993. Disponível em: https://books.google.pt/books?id=l-UkAAAACAAJ. Acesso em: 12 jan. 2025.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto, 1995. p. 13-34.

PARKER, G. Teachers’ autonomy. Research in Education, [S. l.], v. 93, n. 1, 2015. DOI: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.7227/RIE.0008 DOI: https://doi.org/10.7227/RIE.0008

POLKINGHORNE, D. E. Narrative configuration in qualitative analysis. Qualitative Studies in Education, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 5-23, 1995. DOI: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/0951839950080103 DOI: https://doi.org/10.1080/0951839950080103

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 41/2012, de 21 de fevereiro. Diário da República: Presidencia da República, 2012a.

PORTUGAL. Decreto-Regulamentar nº 26/2012, de 21 de fevereiro. Diário da República: Presidencia da República, 2012b.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 240/2001, de 30 de agosto. Diário da República: Presidencia da República, 2001.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 249/92, de 9 de novembro. Diário da República: Presidencia da República, 1992.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 139-A/90, de 28 de abril. Diário da República: Presidencia da República, 1990.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 286/89, de 29 de agosto. Diário da República: Presidencia da República, 1989.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 538/79. Lei de Bases do Sistema Educativo – Lei de bases do Sistema Educativo. Diário da República: Presidencia da República, 1986.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 211/81, de 13 de julho. Diário da República: Presidencia da República, 1981.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 538/79, de 31 de dezembro. Diário da República: Presidencia da República, 1979.

SPCE. Instrumento de Regulação Ético-Deontológica: Carta Ética. Porto: SPCE, 2021.

THOMAS DOTTA, L. T.; LOPES, A. O Ciclo de vida dos professores e a extensão da idade da reforma: Perspetivas de estudo a partir de uma revisão da literatura. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 34, n. 2, 2021. p. 86-106. DOI: http://doi.org/10.21814/rpe.18926 DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.18926

THOMAS DOTTA, L. T.; LOPES, A. Investigação narrativa, formação inicial de professores e autonomia dos estudantes: uma revisão da literatura. Educacion y Futuro: revista de investigacion aplicada y experiencias educativas, [S. l.], n. 29, p. 129-155, 2013.

TORRES, L. L. Organização escolar e democracia: a temporalidade nos processos de consolidação democrática. In: CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Ed.). Estado da Educação, 2021. Brasília, DF: CNE, 2022. p. 390-399.

Published

2025-10-13

How to Cite

Carolino, A. M., Dotta, L. T., & Lopes, A. (2025). The The reconfiguration of primary education in Portugal over the last 50 years through the experiences of teachers: indications for studies of teacher identity. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(69). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.2054