Political-affective letters against racism in postgraduate studies
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1870Keywords:
Anti-racist education, Afro-centered curriculum, AutobiographyAbstract
The Laws n. 10.639/2003 and 12.711/2012 had a profound impact on Brazilian universities, whether by the significant increase in black students at universities, by the demand for an afro-centered curriculum and black teachers, or by the inclusion of the subject of Education for Ethnic-Racial Relations in undergraduate courses, to meet the demands of anti-racist basic education. However, Brazilian postgraduate studies continue to be a predominantly white space, both in the corporeality of teachers and students, and in the Eurocentric knowledge that marks the epistemicide of knowledge produced by black intellectualities. Therefore, this essay seeks to contemplate different personal experiences-narratives in postgraduate studies using the letter as a political-methodological narrative resource. In this way, I assume my autobiographical narrative as a student, researcher and teacher to discuss university racism in postgraduate studies by writing letters to my advisor, to research institutions and to the students of the discipline I offered, contexts in which the letter acquires therapeutic-imaginative, manifesto-interpellative and/or pedagogical-affective purposes. Finally, I consider that anti-racist education necessarily involves an afro-centered ethical-political-aesthetic-poetic curriculum that embraces black experiences-narratives and promotes human, intellectual and affective development in each person.
References
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004.
BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 10 jan. 2003.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 21 dez, 1996.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de Racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
CARVALHO, José Jorge de. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 88-103, dez./fev. 2006. Disponível em https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i68p88-103
ECOLOGIAS do Narrar e Racismo Ambiental. [s. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (2 hr 8 min 44 seg). Publicado pelo canal Narradores da Maré. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=q7ybgM9VAPo&t=5272s. Acesso em: 12 ago. 2024
EVARISTO, Conceição. "Não escrevemos para adormecer os da casa-grande, pelo contrário", diz Conceição Evaristo sobre escritoras negras. TV Brasil, Estação Plural, 8 jun. 2017. Disponível em https://tvbrasil.ebc.com.br/estacao-plural/2017/06/nao-escrevemos-para-adormecer-os-da-casa-grande-pelo-contrario-diz-conceicao. Acesso em: 12 ago. 2024.
GOMES, Nilma Lino. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 492-516.
RAMOS, Andreia Teixeira. Marielle Franco, a potência da insubmissão! Sul-Sul - Revista de Ciências Humanas e Sociais, v. 1, n. especial, p. 35-52, 2021a. Disponível em https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/835.
RAMOS, Andreia Teixeira. Geografia dos afetos: cartas, cartões postais, diário de campo e caderno de uma pesquisadora. Vitória: Pedregulho, 2021b.
RAMOS, Andreia Teixeira. Narrativas autobiográficas de uma mulher negra: identidades sociais de raça e gênero. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. 15-34. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Victor de Jesus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.