International agreements and their influence on the management and educational planning of Brazil and Paraguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1744

Keywords:

Multilateral organizations. Basic education. Educational legislation

Abstract

This study aims to understand the management and educational planning of Brazil and Paraguay for basic education in their normative contributions, seeking to apprehend the influence of international agreements and multilateral organizations and which management conception they present. It is concluded that international agreements have sought to create an educational agenda for the signatory countries, with a managerial management conception, mainly aiming at the eradication of illiteracy and access to universal quality education, in cooperation with multilateral organizations that have been offering technical and financial support since 1990. Both Brazil and Paraguay have sought to establish their educational planning in accordance with the precepts of these treaties, making technical and financial partnerships with the aforementioned organisms that have influenced the educational actions of these countries. Even presenting aspects of this agenda, Brazilian educational standards present democratic educational management as the concept that should prevail in educational planning.

Author Biographies

Andréia Vicência Vitor Alves, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Graduada em Pedagogia pela UFGD. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFGD.

Pamela Caetano Gimenes, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE).

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Published

2023-05-04

How to Cite

Alves, A. V. V., & Gimenes, P. C. (2023). International agreements and their influence on the management and educational planning of Brazil and Paraguay. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 215–236. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1744

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise