Gender “camouflage” experiences: trans people and the use of the social name in a public university in the Brazilian Midwest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1578

Keywords:

social name, university, recognition

Abstract

This article analyzes the use of the social name by trans people (transvestites, transsexuals, and non-binaries persons) in a public university in the Brazilian Midwest. Through semi-structured interviews and the post-critical theoretical framework in Education, we discussed the experiences of four university students in search of recognition, by name, of the gender with which they identify themselves. We point out how the social name becomes important, but it does not necessarily solve all the difficulties of access and permanence in university education. The qualitative analysis of the data indicates the legal weaknesses that establish the use of the social name and, at the same time, the normative cultural limits of the processes of production of gender identities in a post-identity perspective, that is, beyond the trans subjects in themselves. We concluded that the social name use composes a gender visibility regime that favors a “camouflage”, allowing a certain “social life”, strategically managed in different contexts, especially at the university.

Author Biographies

Adriana Cristiane Lopes Lino, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestra em Estudos Culturais e graduada no Bacharelado em Ciências Sociais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Pesquisa nas áreas de gênero e de sexualidade, identidade/subjetividade. Servidora pública locada na Secretaria Municipal de Educação (SEMED) de Campo Grande, MS.

Tiago Duque, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação do Campus Pantanal e na Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do Impróprias – Grupo de Pesquisa em Gênero, Sexualidade e Diferenças. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2022-05-20

How to Cite

Lino, A. C. L., & Duque, T. (2022). Gender “camouflage” experiences: trans people and the use of the social name in a public university in the Brazilian Midwest. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 261–283. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1578

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Artigos