Environmental Education of Children from a systemic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1330

Keywords:

human development, environmental education, infancies

Abstract

The article proposes an analysis of the theoretical triad in the field of childhood education to investigate the interfaces of the concepts of the Biology of Knowledge, by Humberto Maturana and Francisco Varela, the Bioecological Model Human Development, by Urie Bronfenbrenner, and the Systemic Perspective of Environmental Education, according to their theoretic-methodological-systemic frameworks. The following dimensions were interrelated in the study of bibliographic review: education as a process; the educators and the children as persons; the contexts as the educational environment; and the time in the educational trajectory. Results indicate that the complexity of elements is a promoter of human development with the Environmental Education of Children.

Author Biographies

Eliane Lima Piske, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA/FURG). Bolsista CAPES. Colaboradora no Centro de Referência em Apoio às Famílias (CRAF/FURG). Integrante do Grupo de Estudos Ecoinfâncias. Professora da rede pública no município de Pelotas, RS.

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Professora do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (IE/FURG).

Maria Angela Mattar Yunes, Universidade Salgado de Oliveira (Universo)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia, UNIVERSO, Niterói, RJ.

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Published

2021-06-10

How to Cite

Piske, E. L., Garcia, N. M., & Yunes, M. A. M. (2021). Environmental Education of Children from a systemic perspective. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 41–70. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1330

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Section

Artigos