Reflections of the Microsoft report, Teaching 2030 in Resolution CNE/CP n. 2/2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1753

Keywords:

teaching 2030, teacher training, control mechanisms

Abstract

Qualitative in nature and based on historical-dialectical materialism, this essay aims to analyze the Microsoft report, entitled “The class of 2030 and life-ready learning: the technology imperative”, seeking to understand its influence in CNE/CP Resolution n. 2 of December 20, 2019. The desire for research is born by finding that the resolution contains the discourse and prerogatives of the Microsoft document. Given this implication, our investigative problem is to understand: to what extent this document influences the formulation of guidelines for teacher education? We will use the Microsoft report and the above resolution as the basis for analysis. Aware that educational policies are influenced by Multilateral Organizations and Private Devices of Hegemony, aimed at adapting education to the interests of capital, we perceive some mechanisms for this control, such as the restructuring of the teaching model and teacher education. The report, affirming the need for a new methodology to train children for the labor market, stresses the role that teachers need to develop in this process, as mere executors of a technical model. Thus, we understand that this investigation may contribute to understand the assumptions present in the guidelines construction of teacher education.

Author Biographies

Maximino Luiz Martinelli, Universidade do Oeste de Santa Catarina: Joacaba, SC, BR

Professor nos Cursos de Graduação de Psicologia, Sociologia e Pós-graduação em Engenharia de Produção; e de Pós-graduação em Neuropsicologia, ambos na Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Coordenador e Professor no MBA em Gestão Estratégica de Pessoas (UNOESC). Integrante do Núcleo Docente Estruturante - NDE (UNOESC). Pesquisador da UNOESC no Grupo Educação, Políticas Públicas e Cidadania (linha: Estado e Políticas Educacionais); e no Grupo Psicologia e Processos de Saúde (linhas: Práticas sociais relativas à saúde; e Processos comportamentais e desenvolvimento humano). Graduado em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ) (2014); e em Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (2019). Especialista em Gestão do Trânsito pela Faculdade Empresarial de Chapecó (2015); e em Neuropsicologia pela UNOESC (2021). Mestre em Políticas Sociais e Dinâmicas Regionais pela UNOCHAPECÓ (2017). Doutorando em Educação pela UNOESC (2019).

Rogério Augusto Bilibio, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutor em História, pelo Programa de Pós Graduação em História da Universidade de Passo Fundo. Mestre em História Regional pela Universidade de Passo Fundo/RS. Graduado em História pela UNOESC/Joaçaba e Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais. Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Foi Secretário de Educação do município de Herval d Oeste/SC (2009 - 2010). Foi Coordenador da Avaliação Institucional e já atuou como Presidente da Comissão Própria de Avaliação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Tem experiência na área de História (com ênfase em História do Brasil e História Política), em Educação e Direitos Humanos

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Published

2023-05-04

How to Cite

Camara Hubler, L., Martinelli, M. L., & Bilibio, R. A. (2023). Reflections of the Microsoft report, Teaching 2030 in Resolution CNE/CP n. 2/2019. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62). https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1753

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise