A relational dynamic in the “afrocentramento” of the curriculum: for a policy of difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1927

Keywords:

curriculum, ethnic-racial relations, difference

Abstract

This text aim to discuss the relational dynamics that surround Afro-centrism, opening up a different approach. Theoretical presuppositions are presented in the fields of the curriculum and ethnic-racial relations. Curriculum is treated as cultural policy. That ethnic-racial relations as an active set of answers in relation to questions in debate that guide the demands in dispute. In the case of Afro-Amerindian-Maranhense culture – in the context of amefricanidade, its autobiographical traces are mobilized in order to illustrate and compose the argumentative scenario in defense of difference as an opening, a flow of meanings. Without pretense of exhaustion, this work highlights that the character of Afrocentramento sees itself being constituted as a tactic in the face of two historic Eurocentric attacks. However, there is a risk – when the lack of open character predominates over two processes of identification and singularities - that cannot be accounted for, since the Afro-Maranhense experience and the autobiography appear as examples of the relational dimension and the impossibility of suturing. The difference refers to unpredictability and events, inevitable to the new, in the face of sedimentation.

Author Biographies

William de Goes Ribeiro, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.

Doctor in Educacion, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ UFRJ. Adjunct Professor, Universidade Federal Fluminense/ UFF. Post-Graduation Program in Culture and Territorialities, Universidade Federal Fluminense (PPCULT/ UFF). Leader of the Research Group in Education and Culture – GPECult (Instituto de Educação de Angra dos Reis, Universidade Federal Fluminense)

Diogo Silva Corrêa, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil.

Doutor em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Docente em Filosofia no curso de Licenciatura em Educação Física do Centro de Ciências de Pinheiro (CCPI).

Celma Fernandes Silvestre, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (UFF)/Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura (GPECult), Instituto de Educação de Angra dos Reis, UFF/IEAR.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

AZEVEDO-LOPES, Ronnielle. Temejakrekatê: do gnosicídeo à afirmação dos saberes Akrâtikatejê no vale do Tocantis-Araguaia. In: BORGES-ROSÁRIO, Fábio; MORAES, Marcelo José Derzi; HADDOCK-LOBO, Rafael (Org.). Encruzilhadas filosóficas. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020. p. 187-206.

BARROS, Iris Aniceto; DIAS, Rosanne Evangelista. Entre a BNCC e o sentido de comum: pensando o liberalismo e a democracia. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1133, p. 1-18, 2023.

BITTENCOURT, Circe Fernandes. História das populações indígenas na escola: memórias e esquecimentos. In: PEREIRA, Amílcar Araújo; MONTEIRO, Ana Maria (Org.). Ensino de história e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2013. p. 101-32.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Tradução: Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

FARIAS, Edson Silva de; BORRALHO, Henrique; SILVA, Edvania Gomes da. Agontimé: Representação e representatividade em uma versão artística da fundação da Casa de Minas. Arquivos do CMD, Brasília, v. 9, n. 1, p. 69-121, 2022.

FERRETTI, Sergio. Mário de Andrade e o Tambor de Crioula do Maranhão. Revista de Ciências Sociais, São Luís, v. 3, n. 5, jan./jun. 2006.

GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 727-44, 2012.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

IVENICKI, Ana. Higher education and the commitment to its public mission: the case of extension projects in a Brazilian university. Re-envisioning Higher Education’s Public Mission, [s.l.], p. 169-85, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

RIBEIRO, William de Goes. Teoria do Discurso e a questão multicultural: articulações (im) possíveis? Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 15, n. 2, p. 1–14, 2022.

NHANDEWA, Sandra Benites Guarani. O testemunho de uma mulher Guarani Nhandewa. In: BORGES-ROSÁRIO, Fábio; MORAES, Marcelo José Derzi; HADDOCK-LOBO, Rafael (Org.). Encruzilhadas filosóficas. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020. p. 152-159.

Published

2024-05-15

How to Cite

Ribeiro, W. de G. ., Corrêa, D. S. ., & Silvestre, C. F. . (2024). A relational dynamic in the “afrocentramento” of the curriculum: for a policy of difference. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 49–69. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1927

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista