The production of knowledge on the training of indigenous teachers and the intercultural licentiate degree: theses and dissertations from 2009 to 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1517

Keywords:

state of knowledge, training of indigenous teachers, intercultural courses

Abstract

The formation of Indigenous Teachers (IT) in Brazil, since the 1980s, has been a fertile and rich field of research due to the struggle of various sectors of society for the rights of indigenous peoples. In this study, we developed quanti-qualitative research of the state of knowledge type in the IT formation field, motivated by the following question: what was produced in the last ten years on the theme. The survey was carried out based on the descriptors (in Portuguese)  “formação de professores indígenas” and “licenciatura intercultural” on the CAPES and BDTD between the years 2009 to 2019. The results of the study show multiple themes related to: traditional knowledge and school knowledge; Mathematics; interculturality; history of indigenous peoples; implementation of an intercultural course; testimony from coordinators, teachers, undergraduates, and alumni on the production methods and hierarchy of the so-called scientific knowledge on traditional indigenous knowledge; public policies on the formation of IT; intercultural curriculum focused on reality; relationship between theory and practice and study workshops.

Author Biographies

Fernando Schlindwein Santino, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Mestrando em Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (FCT-UNESP), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus Naviraí (UFMS/CPNV), Brasil. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do estado de São Paulo (FAPESP) sob o processo nº 2020/02308-6.  Integrante do MANCALA, Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Participa do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem como Objeto da Formação de Professores (GPEA) da FCT-UNESP. É integrante do TA´ARÕMBY, Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade da UFMS/CPNV.

Leny Rodrigues Martins Teixeira , Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Pós-Doutorado pela Université Paris Descartes, Paris V, França (Bolsista CNPq). Doutora e mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP/Presidente Prudente, orientando trabalhos nas temáticas: Aprendizagem escolar, aprendizagem de conceitos matemáticos, ensino e aprendizagem e formação de professores. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem como Objeto da Formação de Professores (GPEA).

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Published

2022-05-20

How to Cite

Santino, F. S., & Teixeira , L. R. M. (2022). The production of knowledge on the training of indigenous teachers and the intercultural licentiate degree: theses and dissertations from 2009 to 2019. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 301–324. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1517

Issue

Section

Artigos