Essay on the pedagogical fundamentals of the educational method of John Melchior Bosco (Don Bosco)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1512

Keywords:

Don Bosco, educational method, science of education

Abstract

This work aimed to survey the pedagogical bases of the educational model proposed by John Melchior Bosco, better known as Don Bosco, 19th century Italian Catholic priest and founder of the Salesian Congregation. Through a literature review by authors from the Congregation itself and from primary sources (texts by Don Bosco and his collaborators), we were able to map the evolution of the principles that support the analyzed educational method and compare it to what is today called Science of Education, in an attempt to test the scientific condition of the Salesian model. We conclude that John Bosco's educational initiative did not originally have the scientific foundations of Pedagogy as known today, but was revised by authors from the Salesian Congregation, with the purpose of introducing pedagogical indicators and criteria in order to systematize and officialize their work within principles of a formal pedagogy. What is called today “Salesian Pedagogy” is, in fact, what the Salesians followers of Don Bosco recognize as “Preventive System”.

Author Biographies

Jorge Luís Mialhe, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Pós-doutorado na Université de Paris III (Sorbonne-Nouvelle), com bolsa da FAPESP e no Centre de Recherches Interdisciplinaires en Droit de l’Environnement, de l’Aménagement et de l’Urbanisme (CRIDEAU) da Université de Limoges, com bolsa da CAPES. Doutor em História Social pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Mestre em Direito Internacional pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (FD-USP). Graduado em Direito pela USP e em História pela USP. Atualmente é professor doutor do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Rio Claro - SP.

Renato Kraide Soffner, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)

Pós-doutorado no MIT - Massachusetts Institute of Technology (na área de Tecnologia Educacional) e no CTI Renato Archer do MCTI (na área de Gestão do Conhecimento). Doutor em Educação (Tecnologia Educacional) pela UNICAMP. Mestre em Máquinas pela USP. Especialista em Ciência da Computação pela Escola de Engenharia da Fundação Municipal de Ensino de Piracicaba. Graduado em Engenharia Agronômica pela USP, em Pedagogia pelo UNISAL e graduando em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo Centro Universitário Claretiano. Atualmente é coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação do UNISAL e professor III da FATEC (Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza).

References

AGASSO, Domenico; AGASSO, Renzo; AGASSO JR., Domenico. Dom Bosco, uma história para todos os tempos. Brasília, DF: EDB, 2015.

AUFFRAY, A. Metodo educativo del Ven. Giovanni Bosco. Turim: Società Editrice Internazionale, 1925.

BOSCO, Giovanni. Il sistema preventivo nella educazione della gioventù. Torino: Tipografia Salesiana, 1877. p. 3-13.

BRAIDO, Pietro. Método educativo de São João Bosco. Lisboa: Editora Salesiana, 1958.

BRAIDO, Pietro. Prevenir, não reprimir: o sistema educativo de Dom Bosco. São Paulo: Editora Salesiana, 2004.

BRAIDO, Pietro (Org.). Educare: Sommario di scienze pedagogiche. Roma: Pontificio Ateneo Salesiano, 1959.

BRAIDO, Pietro. Prevenir, não reprimir: o sistema educativo de Dom Bosco. Tradução de Jacy Cogo. São Paulo: Editora Salesiana, 2004.

BUENO, Belmira Oliveira. Epistemologia da pedagogia: um estudo sobre as obras de Carlos Leôncio da Silva. São Paulo: Editora Salesiana Dom Bosco, 1992.

BURG, C. Don Bosco und seine pädagogik. Bigge: Josefs-Druckerei, 1940.

CAMBI, Franco. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

CASASANTA, Mario. Dom Bosco educador. Niterói: Escolas Profissionais Salesianas, 1934.

CASOTTI, Mario S. Giovanni Bosco: il método preventivo. Brescia: La Scuola, 1940.

CASTILHO, Edson Donizetti. Carlos Leôncio da Silva: contribuições para a história da educação brasileira. Revista de Ciências da Educação, Americana, ano 9, n. 16, p. 149-212, 2007.

CAVIGLIA, Alberto. Dom Bosco: uma visão histórica. São Paulo: Editora Salesiana Dom Bosco, 1987.

CERIA, Eugenio. Memorie biografiche di San Giovanni Bosco: 1886-1888. Torino:

Società Editrice Internazionale, 1937. v. 18.

CERRUTI, Francesco. Storia della pedagogia in Italia dalle origini a’ tempi nostri. Torino: Tipografia e Libreria Salesiana, 1883.

CIMATTI, Vincenzo. Dom Bosco educador: contribuição para a história do pensamento e das instituições pedagógicas. Tradução de Luiz Marcigaglia. São Paulo: Escolas Profissionais Salesianas, 1939.

COLLI, Carlo. Pedagogia spirituale di Don Bosco e spirito salesiano: abbozzo di sintesi. Roma: LAS, 1982.

CORALLO, Gino. Il método educativo salesiano: l’eredità di Don Bosco. Catania: Tipografia Scuola Salesiana del Libro, 1979.

DAMAS, Luiz Antonio Hunold de Oliveira Damas. A preventividade na educação salesiana: do carisma à institucionalização. Brasília: Universa, 2004.

D’ARCAIS, Giuseppe Flores. Studi pedagogici. Padova: Editoria Liviana, 1951.

ESTRELA, Carlos. Metodologia científica. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2018.

FASCIE, Bartolomeo. Del metodo educativo di Don Bosco: fonti e commenti. Torino: SEI, 1927.

FERREIRA, Antônio da Silva. Prefácio. In: PAVANI, João Roberto. Princípios pedagógicos do sistema preventivo de Dom Bosco vistos através da Carta de Roma. São Paulo: Palavra & Prece, 2013, p. 11.

FERREIRA, Antonio da Silva. Não basta amar...: a pedagogia de Dom Bosco em seus escritos. São Paulo: Editora Salesiana, 2008.

FIERRO TORRES, Rodolfo. El sistema educativo de D. Bosco em las pedagogias general y especiales. Madrid: SEI, 1953.

JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

JUPIASSU, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

LENTI, Arthur J. Dom Bosco: história e carismaTradução de José Antenor Velho. Brasília: Editora Dom Bosco, 2012. (Origem: dos Becchi a Valdocco, v. 1).

LENTI, Arthur J. Dom Bosco: história e carisma. Tradução de José Antenor Velho. Brasília: Editora Dom Bosco, 2013. (Expansão de Valdocco a Roma, v. 2).

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução de Gaetano Lo Monaco. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Estatuto de cientificidade da Pedagogia. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996. p. 13-36.

MODESTI, João. Uma pedagogia perene: filosofia da educação em Dom Bosco. São Paulo: Editorial Dom Bosco, 1975.

NANNI, Carlo. Il sistema preventivo e l’educazione dei giovani. Roma: Libreria

Ateneo Salesiano, 1989.

POURTOIS, Jean-Pierre; DESMET, Huguette. A educação pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

PRELLEZO, José Manuel. Educar con Don Bosco: ensayos de pedagogia salesiana. Madrid: Editorial CCS, 1997.

PRELLEZO, José Manuel. Francesco Cerruti direttore generale delle scuole e della stampa salesiana (1885-1917). Ricerche Storiche Salesiane, Gennaio-giugno, Roma, ano 5, n. 1, p. 127-164, 1986.

RICALDONE, Pietro. D. Bosco educatore. Torino: LDC, 1953.

SANDRINI, Marcos. Dom Bosco e os jovens: um binômio inseparável. Porto Alegre: [s.n.], 2012.

SANTOS, Manoel Isaú Souza Ponciano dos. Luz e sombras: internatos no Brasil. São Paulo: Salesianas, 2000.

SCARAMUSSA, Tarcísio. O sistema preventivo de Dom Bosco: um estilo de educação. São Paulo: Editora Salesiana Dom Bosco, 1984.

SCARAMUSSA, Tarcísio. Atualidade e repensamento do Sistema Preventivo de Dom Bosco. Revista de Ciências da Educação, Americana, ano 15, n. 28, p. 157-181, jan./jun. 2013.

STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SILVA, Carlos Leôncio da. Pedagogia: manual teórico-prático para uso dos educadores. São Paulo: Livraria Salesiana Editora, 1938. v. 1.

SOFFNER, Renato Kraide; SANDRINI, Marcos. A pedagogia e a práxis educativa de João Bosco. Revista de Ciências da Educação, Americana, ano 14, n. 26, p. 166-84, jan./jun. 2012.

STELLA, Pietro. Juan Bosco en la história de la educación. Madrid: Editorial CCS, 1996.

VECCHI, Juan E.; PRELLEZO, José Manuel. Prassi educativa pastorale e scienze dell’educazione. Roma: Editrice SDB, 1988.

Published

2021-10-18

How to Cite

Mialhe, J. L., & Soffner, R. K. (2021). Essay on the pedagogical fundamentals of the educational method of John Melchior Bosco (Don Bosco). Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 59–80. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1512

Issue

Section

Artigos