National Education Plans: hopes and contradictions

Palavras-chave: Plano Nacional de Educação. História da educação. Políticas públicas educacionais.

Resumo

This paper is the result of studies carried out in the masters in education. It aims to discuss the trajectory of educational plans, gathering important elements that explain its historical constitution and the importance of the participation of society in the choice of public educational policies implemented in the different periods delimited in this text. This research, based on documentary sources, has shown a contradictory link between economic planning and educational plans, which are important documents for the organization of education systems. The National Education Plans, as a state policy, did not take place, remaining like another document that expresses intentions for educational area. 

Biografia do Autor

Nádia Bigarella, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutora e Pós-Doutora em Educação. Professora e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado da Universidade Católica Dom Bosco, ligada a linha de pesquisa Política, Gestão e História da Educação. É líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Educacionais e Órgãos de Gestão dos Sistemas de Ensino (GEPESE) e da Rede Ibero – Americana de Pesquisa em Política e Gestão da Educação (REIPPGE). Diretora da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE).

E-mail: nadia@ucdb.br

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5759-5947

Researcher ID: F-3982-2019

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2605563325860764

Janine A. Barthimann Carvalho, Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande/MS (SEMED).

Mestra em Educação e Pedagoga pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Docente do curso de Pedagogia e de especialização (Lato Sensu) na área de educação. Professora Técnica Educacional na Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande/MS (SEMED).

- ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-7273-6661

 Currículo Lattes:  http://lattes.cnpq.br/2795736785563960

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Publicado
2020-04-01
Seção
Artigos