Artevivências: (re)inventing the school curriculum based on black women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1937

Keywords:

artevivências, peripheral artists, decolonial arts teaching

Abstract

This article proposes artevivência as a process in which black women would use their artistic abilities to tell, transmit, reflect, reveal their own perceptions of reality, based on their condition of multiple exclusions as black women, understanding that the historical process of slavery and patriarchy is still reproduced by Brazilian social dynamics. Starting from the concept of escrevivência and the visual and aesthetic possibilities of experiences lived by an Art and Culture nucleus created in a federal educational institution in the city of Rio de Janeiro, this article records some of the proposed curricular subversions and the possibilities of speaking and produce art by decolonizing the concepts of race and gender in art teaching. Therefore, the objective of this article is to present art-experiences based on a school experience guided by decoloniality and the artistic production of black women, their results and meanings from the perspective of a black high school student.

Author Biographies

Sirlene Ribeiro Alves da Silva, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Relações Etnicorraciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ). Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduada em Educação Artística pela UERJ. Trabalha como professora de Artes Visuais do Colégio Pedro II, atendendo a crianças, jovens e adultos. Pesquisa as relações entre memória e identidade em práticas pedagógicas, na Educação de Jovens e Adultos, e as relações étnico-raciais implicadas no campo educacional e artístico.

Camila Nagem Marques Vieira, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação pela UFRJ. Graduada em Educação Artístisca com Habilitação em Artes Plásticas pela Escola de Belas Artes na UFRJ. Professora de Artes Visuais do Colégio Pedro II. Coordenadora da Especialização em Ensino de Artes Visuais (EEAV/Colégio Pedro II). Professora da disciplina Educação e Inclusão na Graduação em Humanidades (Colégio Pedro II). Pesquisa temáticas relacionadas à inclusão, à decolonalidade e o ensino de artes visuais.

Maria Cláudia Oliveira Rodrigues, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Brasil.

Ensino Médio completo. Colégio Pedro II, campus Realengo II. Participante do Núcleo de Estudos e Execuções Artísticas do Colégio Pedro II (NEEAC).

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Published

2024-09-03

How to Cite

Silva, S. R. A. da ., Vieira, C. N. M. ., & Rodrigues, M. C. O. . (2024). Artevivências: (re)inventing the school curriculum based on black women. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 161–187. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1937