Letters to inspire, to challenge and call to fight: afrocentricity on Geledés virtual platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1905

Keywords:

Afrocentricity;, Afro-centered pedagogies, Letters, Geledés

Abstract

Thinking about pedagogical practices from an Afro-centered perspective means challenging centuries of cultural experiences that have supported knowledge located in the global north and naturalized the image of the white European man both as a producer of socially validated knowledge and as responsible for it. From an Afrocentric perspective, challenging racism, discrimination, and Eurocentrism is a founding element, as is the valorization of cultures and knowledge constituted in diasporic experiences. In this sense, the prefix “afro”, in “afrocentricity”, not only refers to the African continent itself, but also to the flow of black men and women around the world, which has been labelled as the African diaspora. In the context of anti-racist struggles in Brazil, Geledés digital platform is the starting point of this study and is regarded as an Afro-centered space where different points of view are intertwined through images, texts, documents, demonstrations, creations, positions. Founded on April 30, 1988, Geledés has operated in different dimensions, with the central purpose of empowering and reinforcing black narratives. In this article, 10 letters published between 2020 and 2023 were selected, and the main aim is to discuss how an Afro-centered perspective is inscribed in the broad universe of production of meanings and affections in the letters. The methodology, with a qualitative approach, involved the discursive analysis of the selected letters, particularly considering the ancestry and focus on the experience of the diaspora, the valorization of agency and black perspectives, the challenge to Eurocentrism, and the denunciation and struggle against racism.

Author Biographies

Ricardo da Silva e Silva, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorando em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Mestre em Gestão Educacional pela Universidade do Rio dos Sinos (UNISINOS). Graduado em Administração de Empresas pela Sociedade Educacional do Rio Grande do Sul (FARGS). Lecionou em instituições públicas e privadas, em cursos técnicos e de graduação, nas áreas de Administração de Empresas.

Henrique Ferreira da Silva, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), na linha de pesquisa Pedagogias e Políticas da Diferença. Graduado em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela ULBRA. Bolsista CAPES e integrante do Grupo de Pesquisa Cultura e Educação (PPGEDU - ULBRA), certificado pelo CNPq. 

Iara Tatiana Bonin, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da ULBRA; Bolsista Produtividade em Pesquisa (PQ 2 do CNPq).

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Published

2024-05-15

How to Cite

da Silva e Silva, R., da Silva, H. F. ., & Bonin, I. T. (2024). Letters to inspire, to challenge and call to fight: afrocentricity on Geledés virtual platform. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 3–25. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1905

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista