The process of inclusion in education in the context of the pandemic: challenges of teacher education in an inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1632

Keywords:

pandemic, teacher training, inclusion in education

Abstract

In this article, we seek to reflect about the process of educational inclusion in the context of the pandemic, questioning the role of the university in the face of the challenges of teacher education in an inclusive perspective. The pandemic forced us to adopt emergency remote teaching as the main strategy, transposing to the virtual environment challenges faced in the classroom regarding the inclusion and accessibility of people who, due to a disability or other special educational need, face barriers in the school environment. We believe that we cannot move forward without considering the consequences that remote learning has brought us. Thus, in this article, we are interested in focusing on how the processes of exclusion of those students who, even in face-to-face teaching, already faced barriers to learning and participation, whether due to teaching methodologies, curriculum organization, assessment, or lack of knowledge of teachers to respond to the special educational needs of students and the organization of school spaces and times. The reality that imposed itself at that time, added to the history of teacher education in Brazil, showed us the urgency of the university to promote and recreate training proposals that address issues related to the process of inclusion in education. As we demonstrated in the text, university extension, through the collaborative methodology, can be a rich space to reflect other possibilities of teaching and learning. 

Author Biographies

Elita Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Educacional Rosemar Pimentel (FERP). Graduada em Pedagogia pela UFJF. Professora Adjunta da Faculdade de Educação na UFJF, atuando na disciplina de Políticas Públicas e Gestão escolar.

Katiuscia Cristina Vargas Antunes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Licenciada e Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora do Departamento de Educação da Faculdade de Educação da UFJF; professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FACED/UFJF) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/CAED/UFJF); e pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (NEPED) da UFJF. Líder do Grupo de Pesquisa Culturas, Políticas e Práticas de Inclusão em Educação. Coordena, ainda, o Núcleo de Apoio à Inclusão (NAI) da UFJF.

Mylene Cristina Santiago, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação e Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Atualmente, é professora do Departamento de Educação e vice-coordenadora do Núcleo de Apoio à Inclusão (NAI) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão em educação, currículo e atendimento educacional especializado. 

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Published

2023-08-03

How to Cite

Martins, E., Antunes, K. C. . V., & Santiago, M. C. (2023). The process of inclusion in education in the context of the pandemic: challenges of teacher education in an inclusive perspective. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 243–265. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1632