Making “rationality” tremble: disruptive notes about BNC-Formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1494

Keywords:

curriculum policies, teacher education, BNC-Formação, “Logics Approach”

Abstract

This article aims to discuss the logic of scientific rationality that marks curricular policies for teacher education. We problematize the guidelines defended in curricular policies, in defense of discourses of efficiency/effectiveness as responses to society's demands for quality education. Our theoretical-strategic framework incorporates post-structural perspective discussions in the curriculum − the “logics approach” − more specifically, phantasmatic logic. Given the fruitful dialogue with Laclau and Mouffe, Glynos, and Howarth, in a discursive perspective, we operate with the approach of social, political, and phantasmatic logic. We argue that collision mechanisms “of rationality”, through the reconfiguration of teaching scenarios and challenges, present themselves as powerful disruptive operators in the field of Teacher Education. Our strategy goes through other readings of the curricular documents − Opinion CNE/CP n. 22/2019, also called BNC- Formação, which reviews the National Curriculum Guidelines for the Initial Teacher Training for Basic Education and establishes the Common National Base for the Initial Formation of Basic Education Teachers. Our final considerations point to the radical problematization of the evidence discourse in the field of teacher education.

Author Biographies

Veronica Borges de Oliveira, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (Uerj)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Especialista em Psicopedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Graduada em Psicologia pela UFF. Professora adjunta no Departamento de Educação Aplicado ao Ensino (Deae) da Faculdade de Educação da Uerj, unidade Maracanã. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/Uerj), na linha Currículo: Sujeitos, Conhecimento e Cultura. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa do CNPq Discursos sobre Avaliação nas Políticas de Currículo para a Formação e o Trabalho Docente no Espaço Ibero-Americano. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Cultura. Membro da Association for Teacher Education in Europe.

Ana Paula de Jesus, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (Uerj)

Mestranda em Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd-Uerj), vinculada à linha de pesquisa Currículo: Sujeitos, Conhecimento e Cultura. Especialista em Educação e Relações Raciais pela Universidade Federal Fluminense (UFF). MBA em Gestão Empreendedora – Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e pelo Serviço Social da Indústria (Sesi). Pós-graduada lato sensu em Gestão Escolar: Administração, Supervisão e Orientação na Universidade Cândido Mendes. Graduada em Pedagogia pela Uerj. Diretora adjunta do Colégio Estadual Ignácio Azevedo do Amaral (Ceiaa).

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Published

2020-09-11

How to Cite

Borges de Oliveira, V., & de Jesus, A. P. (2020). Making “rationality” tremble: disruptive notes about BNC-Formação. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1494

Issue

Section

Dossiê: As (novas) políticas curriculares para formação docente: paradoxos e pro