Ecological look at mediation in the process of inclusion in childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1274

Keywords:

environmental education, early intervention, autism spectrum disorder, teacher training

Abstract

The present study is part of the master's thesis of the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) of the Federal University of Rio Grande (FURG). The purpose of this study is to understand the processes of intervention with children who have Autism Spectrum Disorder (TEA) inserted in Early Childhood Education in distinct ecological territories, identifying education perceptions from educators and educational policies directed to this public. The purpose works are to use the Ecological Insertion methodology in school contexts that attend children with TEA, from aged 0 to 5 years, in a qualitative way, in different social contexts Brazil and Portugal. The results point to differences and proximity in the pedagogical work carried out by teachers in Brazil and Portugal. Given this, we must be are aware of the need for specialized intervention and education to minimize the symptoms that impair this pedagogical work and provide a better quality of life for individuals with TEA.

Author Biographies

Carla Coutinho Moser, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestre em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduada em Psicologia e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora de rede pública municipal de ensino.

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Pedagoga. Professora Adjunta no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental.

Priscila Wally Chagas, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG).  Professora de rede pública municipal de ensino.

References

ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA [AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION]. DSM-5 Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Tradução de Maria Inês Corrêa Nascimento e outros; revisão técnica de Aristides Volpato Cordioli e outros. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BACKES, Bárbara; BOSA, Cleonice Alves; ZANON, Regina Basso. Diagnóstico do autismo: relação entre fatores contextuais, familiares e da criança. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 152-63, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v19n1/v19n1a09.pdf. Acesso em: 20 set. 2017.

BOLSANELLO, Maria Augusta.; SOEJIMA, Carolina Santos.; Programa de intervenção e atenção precoce com bebês na educação infantil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n.43 p. 65-79, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n43/n43a06.pdf. Acesso em: 19 set. 2017.

BRASIL. Lei n. 13.146, 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília-DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.html. Acesso em: 15 set. 2017.

BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Artmed: Porto Alegre, 2011.

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. [Original publicado em 1979].

BRONFENBRENNER, Urie; MORRIS, P. The ecology of developmental processes. In: DAMON, W. (Org.). Handbook of child psychology. New York: John Wiley Sons, 1998.

v. 1.

CECCONELLO, Alessandra Marques; KOLLER, Sílvia Helena. Inserção Ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. In: KOLLER, Sílvia Helena. (Org.). Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 271-95.

CIOLA, Juliana de Cássia Baptistella; FONSECA, Maria Elisa Granchi. Vejo e aprendo: fundamentos do programa TEACCH: o ensino estruturado para pessoas com autismo. 1. ed. Ribeirão Preto, SP: Book Toy, 2014.

CHARMAZ, Kathy. A Construção da Teoria Fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

COPETTI, Fernando; KREBS, Ruy. Jornada. As propriedades da pessoa na perspectiva do paradigma bioecológico. In: KOLLER, Sílvia Helena. (Ed.). Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 67-89.

GOMES, Mário Henrique. Os modelos pedagógicos High/Scope e do movimento da escola moderna propostas de pedagogia diferenciada, Porto: Biblioteca Nacional de Portugal, 2014 [1974]. (Coleção: Prometeu).

JÚLIO-COSTA, Annelise; ANTUNES, Andressa Moreira. Transtorno de espectro autista na prática clínica. São Paulo: Pearson Clinical Brasil. 2018.

LISBOA, Carolina Macedo; KOLLER, Sílvia Helena. O microssistema escolar e os processos proximais: exemplos de Investigações científicas e intervenções práticas – Ecologia do desenvolvimento humano. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: o que é? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

ROGERS, Sally; DAWSON, Geraldine. Intervenção precoce em crianças com autismo: modelo Denver para a promoção da linguagem, da aprendizagem e da socialização. Educar em Revista, Paraná, n. 59, p. 296-7, 2016. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155044835019. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

Published

2021-06-10

How to Cite

Moser, C. C., Garcia, N. M., & Chagas, P. W. (2021). Ecological look at mediation in the process of inclusion in childhood education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(56), 71–93. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1274

Issue

Section

Artigos