Joint care and attention: guidelines for teaching in daycare centers
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.2043Keywords:
care, daycare, joint attentionAbstract
This work aims to discuss the pedagogical specificity of daycare and teaching with babies and children up to 3 years old in this institutional context, based on research that aims to understand the small and attentional gestures that occur between adults and babies in the nursery of a public daycare in a Brazilian capital. The methodological path was cartography, using as reference the studies of Passos, Kastrup and Escóssia. In this context, the teacher-researcher built an archive of images that were tracked and mobilized reflections on care, affection and joint attention as pedagogical components. The perspective of care as ethics, that is, the adult’s questioning of themselves and attention to others, was constituted as a relational mode between adults and babies. Along this path, mutual gaze emerged as an attentional and affective pedagogical gesture in everyday educational life. Duets of looks in games of hide and seek, between babies and between them and adults, with basins, fabrics, crib rails and other materials; Shadow games between adults and babies showed the ability to ensure relationships, care, attention and affection mobilized by looking.
References
ARENARI, Rachel; CORSINO, Patrícia. Docência na creche: entre simplicidade e sofisticação sutil. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 489-511, 2020.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela Terra. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRASIL. Lei no 9.394. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.
COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin. A ação social dos bebês: um estudo etnográfico no contexto da creche. 2010. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Universidade do Minho, Braga, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Rizoma In: DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed 34, 1995.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2011.
KASTRUP, Virgínia. A atenção cartográfica e o gosto pelos problemas. In: KASTRUP, Virgínia; CALIMAN, Luciana. A atenção na cognição inventiva: entre o cuidado e o controle. Porto Alegre: Fi, 2023. p. 323-331
KASTRUP, Virgínia; HERLANIN, Caio. A atenção conjunta e o bebê cartógrafo: a cognição no plano dos afetos. In: KASTRUP, Virgínia; CALIMAN, Luciana. A atenção na cognição inventiva: entre o cuidado e o controle. Porto Alegre: Fi, 2023. p. 298-322.
MONTENEGRO, Thereza. Educação infantil: a dimensão moral da função de cuidar. Psicologia da educação, São Paulo, n. 20, jun. 2005
MUNHOZ, Angélica Vier; AQUINO, Julio Groppa. Inventariando o corpo na pesquisa educacional: sobre a constituição de um arquivo proliferante. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 313-331, jan./abr. 2020.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; DIDONET, Vital. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília, DF: UNESCO; Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica; Fundação Orsa, 2011.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROCHA, Eloisa Acires Candal; GONÇALVES, Fernanda. A produção científica sobre a educação de bebês e crianças pequenas no contexto coletivo da creche. Poiésis, Tubarão, v. 9, n.15, p. 44-62, jan./jun. 2015
SADDY, Bárbara Spinola. Cartografia, cuidado e atenção: oficinas de artes com educadoras de uma instituição de Educação Infantil. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2017.
SILVA, Elenice de Brito Teixeira; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Os estudos sobre a educação de bebês no Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 24, 2020.
STERN, Daniel. O mundo interpessoal do bebê. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
TIRIBA, Lea. Crianças, natureza e educação infantil. 2005. 249f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniela GUIMARAES, Natasha Pitanguy de Abrantes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.