Carolina goes to schools: producing anti-racist curriculum in the interior of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1931

Keywords:

black feminist epistemologies, Carolina Maria de Jesus, curriculum

Abstract

This article aims to present an analysis of activities produced by a research group made up of professors/researchers, undergraduate and bachelor's students, mostly black women involved in the de/re/construction of Eurocentric curricula. Those are actions constructed through the creation of theories and insurgent and decolonial curricular practices, maintained by black feminist epistemologies. The empirical field was produced from conversations in state high schools located in three municipalities in Bahia, which were triggered by the Carolina goes to schools’ project. The Project aimed to present dilemmas of Brazilian reality based on two works by Carolina Maria de Jesus: Quarto de Despejo: Diário de uma Favelada (2019) and Diário de Bitita (2014). The letters produced by students from the classes involved in the project reveal the complexities of dilemmas posed by Carolina, who, like the author, has had her life permeated by racism, sexism, and financial difficulties. With Carolina, they are affected by the vital force that moved her towards her dream of writing, a message that resonated with students the possibility of imagining the improvement of their lives through education.

Author Biographies

Cleber Lúcio Sousa Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, Bahia, Brasil.

homem negro do Quilombo Urbano do Largo da Vitória, da cidade de Riacho de Santana, BA. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia (PPGELS-UNEB). Pós-Graduado Lato Sensu em Docência para Educação Profissional pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Pós-Graduado em Docência Universitária pela Faculdade de Ciências, Tecnologia e Educação (FACITE). Bacharel em Administração pela Fundação Visconde de Cairu (FAVIC). Professor do Centro Territorial de Educação Profissional (CETEP) da Bacia do Rio Corrente. Participa do grupo de pesquisa Oju Obinrin Observatório de Mulheres Negras (UESB-CNPq).

Núbia Regina Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista. Bahia, Brasil.

Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPED-UERJ), como bolsista PNPD-CAPES. Doutorado em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB).  Mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd-UESB). Programa de Pós-Graduação em Relações-Étnicas e Contemporaneidade (PPGREC-UESB) e do Programa da Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia (PPGELS-UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa Oju Obinrin Observatório de Mulheres Negras (UESB), pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Curriculares e Educativas (GEPPCE- UESB) e do Grupo Cultura, Memória e Desenvolvimento (CMD-UnB).

Talita Gomes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista. Bahia, Brasil.

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGed-UESB), onde integra o Grupo de Pesquisa Oju Obinrin Observatório de Mulheres Negras. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), atuou na área de Educação do Instituto Moreira Salles e na Rede Emancipa de Educação Popular. Trabalha com pesquisa em saúde, educação e juventudes pela Cooperação Social da Fiocruz (RJ) e é professora substituta de Educação Infantil no Colégio de Aplicação da UFRJ (CAp-UFRJ).

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Published

2024-05-15

How to Cite

Santos, C. L. S., Moreira, N. R. ., & Gomes, T. . (2024). Carolina goes to schools: producing anti-racist curriculum in the interior of Bahia. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 27–48. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1931

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista