Geninha: trajectories of black women that inspire the practice of an Afro-centered curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1893

Keywords:

black women, trajectories, Afro-centered curriculum

Abstract

This article portrays reflections in the field of education and ethnic-racial relations, focusing on curricular issues through the trajectories, stories and memories of black women. It is linked to the studies and analyzes of the GENINHAS Collective – Extension, Research and Teaching Group in Education of Ethnic-Racial Relations (GENINHAS – GEPE/ERER), in particular the discussions held in the GENINHAS Study Group. Based on black epistemologies, this text aims to: debate the possibilities for the praxis of an Afro-centered curriculum based on the stories of black women in the carnival scenes in the city of Florianópolis, Santa Catarina. To this end, bibliographical and documentary research was carried out, in addition to semi-structured interviews with family members of our protagonist Geninha and with other black women involved in samba schools in Florianópolis. Through the (re)knowledge of these stories, trajectories, memories and narratives, we found that they can constitute themselves as members of a black culture that corroborates an Afro-centered curriculum perspective. However, such knowledge is not significantly addressed in everyday education. With this textual production, we aim to contribute to the implementation of anti-racist education.

Author Biographies

Thaís Regina de Carvalho, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Educação pela UFPR. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora do curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

Carol Lima de Carvalho, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina.

Doutoranda em História do Tempo Presente na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestra em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduada em História pela UDESC. Conselheira no Conselho Estadual das Populações Afro descendentes de Santa Catarina (CEPA/SC). Uma das fundadoras do projeto AfroPower Ubuntu e integrante da coordenação da Marcha de Mulheres Negras em Santa Catarina.

Sônia Santos Lima de Carvalho, Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis, Florianópolis, Santa Catarina.

Pós-Graduada em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares com Ênfase em anos inicias pela Faculdade Anita Garibaldi. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Conselheira titular do Conselho de Promoção de Igualdade Racial (COMPIR), na qual esteve na presidência até 2017 e suplente no conselho municipal de educação de Florianópolis. Está na vice-presidência do Fórum Estadual de Educação das Relações Étnico-Raciais/ FEDERER do estado de Santa Catarina. É gerente de articulação Socioeducativa da Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis e coordena o Programa de Diversidade Étnico-racial da rede municipal de ensino de Florianópolis.

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Published

2024-05-15

How to Cite

de Carvalho, T. R., Carvalho, C. L. de ., & Carvalho, S. S. L. de . (2024). Geninha: trajectories of black women that inspire the practice of an Afro-centered curriculum. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 241–268. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1893

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista