Njila ku kibuku: afrocentric education and the construction of new ways of educating in public schools
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1878Keywords:
Afrocentric education, basic education, curriculumAbstract
This article aims to reflect on teaching and Afrocentric experiences in basic education, particularly in public schools. Our objective is to discuss the potential of the Afrocentric paradigm and the principles of Afrocentric education for the production of new knowledge policies, new curricula, and new ways of educating regarding ethnic-racial issues in public schools. The work focuses on a qualitative methodology, drawing on bibliographical movements on the field of Afrocentricity studies and on Afrocentric pedagogical memories about practices experienced in the municipal network of Salvador as a research device and a space for sense-making production. The findings suggest that the knowledge policies produced through Afrocentric education contribute to experiences of educating that break with Eurocentric centrality and with the centrality of racism in the curriculum. They promote learning processes centered on one's own culture, history, intellectual production, and agency, fostering student and teacher protagonism, and stimulating educational, communal, spiritual aspirations, and cognitive engagement, which assist learners and educators in finding the best within themselves.
References
ASANTE, M. K. Afrocentricidade: A teoria da Mudança Social. Tradução: Ana Ferreira & Ama Mizani. Philadelphia: Afrocentricity International, 2014.
ASANTE, M. K. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In:
NASCIMENTO, E. L. (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica
inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 121-145.
BENEDICTO, R. M. Desafios para uma educação quilombista no Brasil. Curitiba: Appris, 2022.
CAVALLEIRO, E. S. O processo de socialização na educação infantil: a construção do silêncio e da submissão. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, São Paulo, v. 9, n. 2, 1999. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/39447. Acesso em: 6 dez. 2023.
DOVE, N. The afrocentric school [a blueprint]. New York: Universal Write Publications LLC, 2021.
FERREIRA, T. S. Njila ya kudilonga: leitura, literatura preta e práticas pedagógicas afrocêntricas nos anos iniciais do ensino fundamental. In: SANTIAGO, Jocevaldo (Org). Práticas de leitura com literatura negra. Salvador: Segundo Selo, 2023a. p.81-99.
FERREIRA, T. S. Njila ya kudilonga: experiências formativas e os caminhos para construção de práticas pedagógicas afrocêntricas. BARZANO, M. A. L.; SAMPAIO, M. C. J. (Org). Diálogos para uma educação antirracista. Feira de Santana: UEFS Editora, 2023b. p.49-68.
FERREIRA, Taisa de Sousa. Afrocentricidade e pedagogias de (re) existências: narrativas de experiências pedagógicas na Educação Básica. In: COPENE, 11., 2022, Recife. Anais [...]. Recife: UFPE, 2022. Disponível em: https://www.copene2022.abpn.org.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjYyMzciO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiZTRjYTY3ODlhZDY5NGEzNWM3MmE0NGU3MDVlYzg5ZjEiO30%3D Acesso em: 01 NOV. 2023.
FERREIRA, T. S.; RIOS, J. A. V. P. Currículo e afrocentricidade: movimentos de cuidado para construção de novos modos de educar. In: COLÓQUIO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE QUESTÕES CURRICULARES, 5.; FORMACCE, 6., 2021, Salvador. Anais [...]. Salvador: FACED-UFBA, 2021.
MADHUBUTI, H.; MADHUBUTI, S. Educação Afrocentrada: Seu valor, importância e necessidade no desenvolvimento de crianças negras. Journal of Education, Boston, v. 172, n. 2, 1990.
OLIVEIRA, F.; ABRAMOWICZ, A. Infância, raça e “paparicação”. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 209-26, ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/vg5K7QqcXTm9ZRfsW9WVgvj/?lang=pt. Acesso em: 1 nov. 2023.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Apresentação. In: BENEDICTO, R. M. Desafios para uma educação quilombista no Brasil. Curitiba: Appris, 2022. p.13-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taisa De Sousa Ferreira, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.