Njila ku kibuku: afrocentric education and the construction of new ways of educating in public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1878

Keywords:

Afrocentric education, basic education, curriculum

Abstract

This article aims to reflect on teaching and Afrocentric experiences in basic education, particularly in public schools. Our objective is to discuss the potential of the Afrocentric paradigm and the principles of Afrocentric education for the production of new knowledge policies, new curricula, and new ways of educating regarding ethnic-racial issues in public schools. The work focuses on a qualitative methodology, drawing on bibliographical movements on the field of Afrocentricity studies and on Afrocentric pedagogical memories about practices experienced in the municipal network of Salvador as a research device and a space for sense-making production. The findings suggest that the knowledge policies produced through Afrocentric education contribute to experiences of educating that break with Eurocentric centrality and with the centrality of racism in the curriculum. They promote learning processes centered on one's own culture, history, intellectual production, and agency, fostering student and teacher protagonism, and stimulating educational, communal, spiritual aspirations, and cognitive engagement, which assist learners and educators in finding the best within themselves.

Author Biographies

Taisa De Sousa Ferreira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, Bahia, Brasil.

Doutorado sanduíche – Universidad de Buenos Aires. Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação a Distância pela UNEB. Especialista em Gênero e Sexualidade pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelas Faculdades Integradas Olga Mettig. Licenciada em Pedagogia pela UEFS. Professora da Rede Municipal de Salvador.

Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios , Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, Bahia, Brasil.

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Buenos Aires. Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Educação pela Universidade do Quebec. Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora titular plena da UNEB. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduc) da UNEB.

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Published

2024-09-03

How to Cite

Ferreira, T. D. S. ., & Rios , J. A. V. P. . (2024). Njila ku kibuku: afrocentric education and the construction of new ways of educating in public schools. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 25–48. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1878