Formative trajectory of youth and adult educators: the state of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.1429Keywords:
Formative Path, Youth and Adult Education (EJA), Systematization of knowledgeAbstract
The article presents an analysis of academic productions under master and doctorate concerning the formative path of youth and adult educators. Based on the observation that professional teacher training aimed at the Youth and Adult Education (EJA) public has been happening spontaneously, “at the borders”, in which, in Brazil, there is no profile of youth and adult educators, nor a training parameter for these educators, we were encouraged to research what has been produced in this theme, aiming to understand the training processes of Youth and Adult Education, as well as the realities, possibilities, and difficulties encountered by teachers in this type of teaching. To this end, we launched the challenge of conducting bibliographic methodological research called: state of knowledge, with the time frame of ten years (2008-2018), through the Periodic Banks of the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Degree Personnel (CAPES) and Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), annals of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPED), and publications of Symposia of the National Association for Education Policy and Administration (ANPAE). The work depicts an informative search, in theses dissertations and works, resulting in quantitative research with a time frame, analyzing how the studies on the theme mentioned above are.
References
ALCANTARA, Marcos Angelus Miranda de. O enunciado da Educação de Jovens e Adultos no Curso de Pedagogia da UFPB/Campus I. 2013. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2013.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO [ANPAE], [s.d.] IN: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Disponível em https://anpae.org.br/website/simposios/simposios-historicos. Acesso: 22 jan. 2020
ARAÚJO, Margareth da Conceição Almeida de. A dor e a delícia de tornar-se professor da EJA: narrativas de si na construção formativa de educadores do juvenil do município de Catu-BA. 2015. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, 2015.
BEZERRA, Andrezza Raquel Cirne. Educação de jovens e adultos: uma reflexão sobre a relação de saberes escolares e cotidianidades. 2013. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2013.
CABRAL, Angela Ninfa Mendes De Andrade. Políticas de formação do pedagogo para atuação em espaços não escolares: o projeto político pedagógico da Autarquia Municipal do Ensino Superior de Goiana-PE. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2013.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR
(CAPES). Mestrados e doutorados reconhecidos. Brasília-DF, 2020. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/. Acesso em: 20 jan. 2020.
FAÇANHA, Sabrina Carla Mateus. Alfabetização de jovens e adultos no Estado da Paraíba: registros político-pedagógica de experiências da década de 1960. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2013.
FARIA, Vanessa Piedade Gontijo. Políticas públicas para a educação profissional: estudo da formação/profissionalização e do trabalho do professor do programa especial de formação pedagógica de docentes. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2014.
JÚNIOR, Adenilson Souza Cunha. Formação de professores para a educação de pessoas jovens e adultas no Brasil e no Chile: um estudo comparado entre o estado da Bahia e a região de Valparaíso. 2017. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2017.
MACEDO, Nubia Sueli Silva. A formação docente e o fenômeno da juvenilização na educação de jovens e adultos: desafios formativos. 2017. 139 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, 2017.
MACHADO, M. M. A prática e a formação de professores na EJA: uma análise de dissertações e teses produzidas no período de 1986 a 1998. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23, 2000, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, 2000. (Edição eletrônica).
MASSENA, Renata da Silva. Histórias de vida: percursos de formação de licenciados em pedagogia no campo da EJA. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, 2015.
MATI, Emmeline Salume. Trajetórias de educadores construídas na educação de jovens e adultos: experiências e significados. 2008. 296 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2008.
MELO, Elma Nunes de. Olhares atentos, detalhes orientadores: o lugar da inteligência popular na alfabetização de jovens e adultos. 2015. 154 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2015.
NASCIMENTO, João Maria Pereira Do. A prática do planejamento de ensino na educação de jovens e adultos. 2010. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2010.
PEREIRA, Andréia da Silva. A alfabetização sob o olhar de uma educadora de EJA: entre o como e o por que. 2008. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Franca, SP, 2017.
SANTOS, Priscila Morgana Galdino dos. Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, 2018.
SANTOS, Maria Madalena da Conceição. Formação de professor da educação de jovens e adultos: um olhar reflexivo sobre os saberes docentes em uma escola estadual no município de Itamaraju-Bahia. 2017. 107 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA, 2017
SILVA, Alexandre Alves da. Estudo dos saberes da experiência docente no contexto da educação de jovens e adultos. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA, 2016.
SILVA-SOARES, Rafaela Carla. O educador de jovens e adultos e sua formação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2017.
SOARES, Magda Batista. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: MEC/INEP/Reduc, 1989.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de Revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-89, jan./abr. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.