Results-based regulation: (re)definition from the World Bank’s arguments in post-2000 scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1763

Keywords:

public education, results-based regulation, World Bank

Abstract

This study is about regulation according to the approach that focuses on the results in the educational area, following what the World Bank designs in its referral for several countries’ education. It aims to understand and analyze arguments in a sample of the agency’s publications, in order to highlight its concept about this regulation approach that gains centrality with the changes in capital dynamics, in the final decades of the 20th century. The article is based on historical materialism and on theoretical-methodological background that includes the discourse as text, discursive practice, and social practice. It points out that despite the World Bank recommendations updating, the idea of quality education for all is a central concern in the documents’ sample examined. It also points out that the World Bank’s redefinitions over time include priorities and strategies that place results-based orientation as a necessity to contemporary education and it is one of the foundations of the reforms this economic organism encourages, proposes, and performs. It concludes, on the one hand, the World Bank supports the bourgeois hegemony strengthening, acting in favor of an educational regulation concept that focuses on the results. On the other hand, the World Bank’s agenda is evolving. In this direction, the results-based regulation concept is an expanding logic.

Author Biographies

Aline Bettiolo dos Santos, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutora em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional (NUPE) e membro do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania (GEPPeC) na UNOESC.

Elton Luiz Nardi, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor titular e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq – Nível 2 na UNOESC. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional (NUPE) e membro do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania (GEPPeC) na UNOESC.

References

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DECKER, Aline; EVANGELISTA, Olinda. Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a sociabilidade capitalista. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2019.

EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. In: CÊA, Geórgia; RUMMERT, Sonia; GONÇALVES, Leonardo (Org.). Trabalho e educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora FURG, 2019. p. 81-124.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. 2. ed. Brasília: Editora UnB, 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Capital Humano. Dicionário da Educação Profissional em Saúde [online], 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/caphum.html#topo. Acesso em: 26 jul. 2022.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Porto Alegre: L&PM, 2001.

PRONKO, Marcela. O Banco Mundial no campo internacional da educação. In: PEREIRA, João Márcio Mendes; PRONKO, Marcela (Org.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2014. p. 89-112.

REIS, Isaura. Governança e regulação da educação: perspetivas e conceitos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Portugal, n. 39, p. 101-18, 2013.

SHIROMA, Eneida Oto; ZANARDINI, Isaura Monica Souza. Estado e gerenciamento da educação para o desenvolvimento sustentável: recomendações do capital expressas na Agenda 2030. revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, [número especial 1], p. 693-714, ago. 2020.

THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. World Development Report: learning to realize education’s promise. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2018.

THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Learning For All: investing in people’s knowledge and skills to promote development. [IBRD; WORLD BANK Group education strategy 2020]. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2011.

THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Education Sector Strategy Update. Achieving Education For All, broadening our perspective, maximizing our effectiveness. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2005.

THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Education Sector Strategy. [Human Development Network]. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 1999.

TORRES, Rosa María. Melhorar a qualidade da Educação Básica? As estratégias do Banco Mundial. In: TOMMASI, Livia de; WARDE, Mirian Jorge; HADDAD, Sérgio (Org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1996. p. 125-94.

Published

2023-05-04

How to Cite

Santos, A. B. dos ., & Nardi, E. L. (2023). Results-based regulation: (re)definition from the World Bank’s arguments in post-2000 scenario. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 59–75. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1763

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise