Results-based regulation: (re)definition from the World Bank’s arguments in post-2000 scenario
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1763Keywords:
public education, results-based regulation, World BankAbstract
This study is about regulation according to the approach that focuses on the results in the educational area, following what the World Bank designs in its referral for several countries’ education. It aims to understand and analyze arguments in a sample of the agency’s publications, in order to highlight its concept about this regulation approach that gains centrality with the changes in capital dynamics, in the final decades of the 20th century. The article is based on historical materialism and on theoretical-methodological background that includes the discourse as text, discursive practice, and social practice. It points out that despite the World Bank recommendations updating, the idea of quality education for all is a central concern in the documents’ sample examined. It also points out that the World Bank’s redefinitions over time include priorities and strategies that place results-based orientation as a necessity to contemporary education and it is one of the foundations of the reforms this economic organism encourages, proposes, and performs. It concludes, on the one hand, the World Bank supports the bourgeois hegemony strengthening, acting in favor of an educational regulation concept that focuses on the results. On the other hand, the World Bank’s agenda is evolving. In this direction, the results-based regulation concept is an expanding logic.
References
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DECKER, Aline; EVANGELISTA, Olinda. Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a sociabilidade capitalista. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 3, p. 1-24, set./dez. 2019.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. In: CÊA, Geórgia; RUMMERT, Sonia; GONÇALVES, Leonardo (Org.). Trabalho e educação: interlocuções marxistas. Rio Grande: Editora FURG, 2019. p. 81-124.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. 2. ed. Brasília: Editora UnB, 2016.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Capital Humano. Dicionário da Educação Profissional em Saúde [online], 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/caphum.html#topo. Acesso em: 26 jul. 2022.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Porto Alegre: L&PM, 2001.
PRONKO, Marcela. O Banco Mundial no campo internacional da educação. In: PEREIRA, João Márcio Mendes; PRONKO, Marcela (Org.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2014. p. 89-112.
REIS, Isaura. Governança e regulação da educação: perspetivas e conceitos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Portugal, n. 39, p. 101-18, 2013.
SHIROMA, Eneida Oto; ZANARDINI, Isaura Monica Souza. Estado e gerenciamento da educação para o desenvolvimento sustentável: recomendações do capital expressas na Agenda 2030. revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, [número especial 1], p. 693-714, ago. 2020.
THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. World Development Report: learning to realize education’s promise. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2018.
THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Learning For All: investing in people’s knowledge and skills to promote development. [IBRD; WORLD BANK Group education strategy 2020]. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2011.
THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Education Sector Strategy Update. Achieving Education For All, broadening our perspective, maximizing our effectiveness. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 2005.
THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT [IBRD]; THE WORLD BANK. Education Sector Strategy. [Human Development Network]. Washington, DC: IBRD; WORLD BANK, 1999.
TORRES, Rosa María. Melhorar a qualidade da Educação Básica? As estratégias do Banco Mundial. In: TOMMASI, Livia de; WARDE, Mirian Jorge; HADDAD, Sérgio (Org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1996. p. 125-94.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Você, Elton Luiz Nardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.