Homophobic bullying and religiosity: social representations of Pedagogy Course academics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1525

Keywords:

homophobia, bullying, religion

Abstract

Homophobia is a phenomenon constantly reiterated in school; its practice tends to cause on LGBTQIA people loneliness, rejection, resistance of belonging, subjection, and insecurity when dealing with others. In this sense, this study aimed to verify if homophobia is part of the central nucleus of social representations presented by the Pedagogy Course academics on the practice of bullying in schools. Two hundred and sixty-one students participated in this research, and the Free Word Association Test was used to collect data. The Theory of Social Representations guided our analysis of the results, which reveal that homophobic bullying is not part of the central nucleus of university social representations but is an element that composes the peripheral representations. Therefore, it is considered necessary to propose strategies for coping with different forms of violence against LGBTQIA people in the school context.

Author Biographies

Karen de Azevedo Coutinho, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da Educação Básica da rede privada de ensino do município de Maringá, PR.

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pós-Doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP). Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Educação pela UNICAMP. Licenciatura e Bacharelado em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente, é professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM.

Isaias Batista de Oliveira Júnior, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

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Published

2022-08-10

How to Cite

Coutinho, K. de A., Yaegashi, S. F. R., & Oliveira Júnior, I. B. de. (2022). Homophobic bullying and religiosity: social representations of Pedagogy Course academics. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 83–103. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1525