Knowledge, Childhoods, and Indigenous Education: Contributions to a Living Pedagogical Practice with Young Children in Early Childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2031

Keywords:

indigenous knowledge, early childhood education, daycare

Abstract

This article aims to reflect on the contributions of indigenous knowledge and education to the education of very young children in daycare contexts. The foundations of the considerations presented are anchored in the fabric derived from theoretical studies and the experience of a teacher during the development of a pedagogical project focused on indigenous cultures in a public daycare in Salvador. Throughout this process, the teacher identified recurring elements in the educational processes of indigenous children. Based on this observation and the deepening of her research, she systematized four principles that guided her pedagogical practice with the children: freedom and trust; incorporating life; spiral of knowledge; and being nature. These principles, grounded in indigenous knowledge and education, aligned with the educational needs of very young children, inspiring meaningful practices of care and education. Furthermore, this work highlighted that pedagogical actions informed by indigenous knowledge have the potential to enrich educational processes in daycare settings by also expanding the aesthetic and cultural reference patterns of children. In this way, it tends to contribute to breaking stereotypes about indigenous peoples and valuing diversity.

 

Author Biographies

Camile Viana, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação pela UFBA. Especialista em Arte Educação, Cultura Brasileira e Linguagens Artísticas Contemporâneas pela UFBA. Graduada em Pedagogia com Habilitação em Educação Básica pela UFBA. Pesquisadora dos Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias (Gepeici/UFBA) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Relações Étnico-raciais na Educação Infantil (Erê/UFBA). Professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico na Creche da UFBA, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão nas áreas de Educação Infantil, Infâncias, Educação de bebês e crianças bem pequenas e Formação de Professoras.

Mara Vanessa Fonseca Dutra, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora e mestre em Cultura e Sociedade pelo Programa Multidiscipliinar Cultura e Sociedade da Universidade Federal da Bahia (UFBA), na linha Cultura e Arte. Graduada em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas).Atuou como professora substituta do Bacharelado Interdisciplinar em Artes, do Instituto de Humanidades Artes e Ciências (IHAC) da UFBA. Professora convidada do Curso de Especialização em Arte-educação da Escola de Belas Artes da UFBA. Professora formadora de professores indígenas em curso de magistério e de agentes agroflorestais (curso técnico de nível médio) no Centro de Formação dos Povos da Floresta da Comissão Pró Índio do Acre.

Nanci Helena Rebouças Franco, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pós-Doutorado em Sociologia da Educação pela Universidade do Minho, Portugal. Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Educação pela UFBA. Especialização em Docência para o Ensino Superior pela Fundação Visconde de Cairu. Licenciatura em Ciências Sociais pela UFBA. Bacharelado em Ciências Sociais pela UFBA. Professora Associada IV do Departamento 1 da Faculdade de Educação da UFBA.

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Published

2025-04-02

How to Cite

Viana, C., Vanessa Fonseca Dutra, M. ., & Helena Rebouças Franco, N. (2025). Knowledge, Childhoods, and Indigenous Education: Contributions to a Living Pedagogical Practice with Young Children in Early Childhood. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 235–259. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2031

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche