When grandparents manage school duties: educational practices of grandparents who take care of grandchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1546

Keywords:

intergenerational relationships, family-school-relationship, grandparents, educative practices

Abstract

Today, grandparents have played an important role in the family, especially concerning the care of grandchildren. In order to reveal a little bit of this universe, this article aims to discuss the role of grandparents who take care of grandchildren in the children's schooling process. The investigation occurred in the city of Viçosa (Minas Gerais – Brazil), and we choose the qualitative methodological approach. The empirical research was based on conducting reflective interviews with four grandparents from popular backgrounds, who, due to many different circumstances, became the main ones responsible for their grandchildren. The results showed that the relationship between grandparents and grandchildren is permeated by affection, care, and complicity; however, there are also concerns, tiredness, tensions, and disappointments, especially concerning their children, who, in many cases, moved away from children from an early age. We concluded that the interviewed grandmothers maintain a close relationship with their grandchildren's schools and, for educative practices in their schooling process, they count on friends and family solidarity.

 

Author Biographies

Denise Costa Rosa, Prefeitura Municipal de Viçosa

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora da rede pública de educação de Viçosa, MG.

Tatiane Kelly Pinto de Carvalho, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Graduada em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora da UEMG − Campus Divinópolis. Membro do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (NESFE-UFOP).

Rosa Maria da Exaltação Coutrim, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Doutorado em Ciências Humanas, Sociologia e Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado em História pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Graduação em Ciências Sociais também pela UNESP. Professora associada do Departamento de Educação e da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Pesquisadora do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (NESFE-UFOP) e do Observatório Sociológico Família e Escola (OSFE-FAE – UFMG).

References

AZAMBUJA, R. M. M.; RABINOVICH, E. P. O avô e avó na visão dos netos em idade escolar. Revista Acadêmica do Instituto de Educação Superior Latino-Americano, Belo Horizonte: Edições Superiores, v. 6, p. 133-48, out. 2018.

BIROLI, F. Transformações na família. In: BIROLI, F. Família: novos conceitos. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2014. p. 24-42. Disponível em: http://www.fpabramo.org.br/forum2013/wpcontent/uploads/2014/08/colecaooquesaber-05-com-capa.pdf. Acesso em: 18 out. 2016.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

CARDOSO, A. R. Avós no século XXI. Curitiba: Juruá, 2011.

CARDOSO, A. R.; BRITO, L. M. T. Ser avó na família contemporânea: que jeito é esse? Psico-USF, Itatiba, v. 19, n. 3, p. 433-41, dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141382712014000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 fev. 2020.

COUTRIM, R. M. E.; SILVA, P. Other subjects in the family-school relationship: the role of grandparents in the educational process of grandchildren. Aula Abierta, Oviedo, v. 48, n. 1, p. 97-104, 2019. Disponível em: https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/AA/article/view/13042/12024. Acesso em: 02 abr. 2020.

COUTRIM, R. M. E.; BOROTO, I. G.; VIEIRA, L. C.; MAIA, I. O. O que os avós ensinam aos netos? A influência da relação intergeracional na educação formal e informal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 13., 2007, Recife, PE. Anais [...], Campinas: SBS/UFPE, 2007. p. 1-15.

CUNHA, U. C.; DIAS, C. M. S. B. A recoabitação dos filhos e netos na perspectiva de idosas chefes de família. Contextos Clínic., São Leopoldo, v. 12, n. 2, p. 599-616, ago. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S198334822019000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2021.

DUBET, François. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Projeção da População 2018: número de habitantes do país deve parar de crescer em 2047. Agência IBGE notícias 05/07/2018. [s.l.], [s.d.]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/21837-projecao-da-populacao-2018-numero-de-habitantes-do-pais-deve-parar-de-crescer-em-2047. Acesso em: 17 maio 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS [INEP]. Dados do censo escolar. Brasília, DF: INEP, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-escolar-numero-de-matriculas-na-educacao-infantil-cresceu-11-1-de-2014-a-2018/21206. Acesso em: 6 fev. 2020.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2002.

NOGUEIRA, M. A. O Capital Cultural e a Produção das Desigualdades Escolares Contemporâneas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. 1-13, 2021. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742021000100200&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2021.

PORTELA, C. A configuração das relações entre pais de crianças surdas e a escola. In: JACQUET, C.; COSTA, L. F. (Orgs.). Família em mudança. São Paulo: Companhia Ilimitada, 2004. p. 131-46.

PORTES, E. Algumas dimensões culturais da trajetória de estudantes pobres no ensino superior público: o caso da UFMG. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 216, p. 220-35, 2006. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1420. Acesso em: 14 set. 2020.

RAMOS, N.; MARUJO, M.; BAPTISTA, A. A voz dos avós: migrações, memória e patrimônio cultural. Coimbra: Gráfica de Coimbra, 2012.

RESENDE, T. F. Ampliação da jornada escolar e dever de casa: denúncias cruzadas. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 113-22, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27605/16853. Acesso em: 10 dez. 2020.

RODRIGUES, J. P. V. Os avós na família e sociedade contemporâneas uma abordagem intergeracional e intercultural. 2013, 489 f. Tese (Doutorado em Psicologia Especialidade Psicologia Intercultural) - Universidade Aberta, Lisboa, 2013. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/3426/1/TD_Jo%c3%a3oPauloRodrigues.pdf. Acesso em: 6 fev. 2020.

SAITO, V. L. E.; LOUREIRO, A. M. L. O imaginário de um grupo de avós idosos responsáveis por seus netos adolescentes em vulnerabilidade. Revista Kairós Gerontologia, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 139-58, 2013. Disponível em:

https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/viewFile/19634/14507. Acesso em: 6 fev. 2020.

SARTI, C. A. Algumas questões sobre família e políticas sociais. In: JACQUET, C.; COSTA, L. F. (Orgs.). Família em Mudança. São Paulo: Companhia Ilimitada, 2004. p. 193-213.

SILVA, A. M. A colaboração dos avós na educação dos netos. Revista Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 1, n. 1, p. 67-75, out. 2012.

SINGLY, F. Sociologia da família contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

THIN, D. Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 211-25, maio/ago., 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782006000200002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 6 maio 2021.

TOMIZAKI, K. Transmitir e herdar: o estudo dos fenômenos educativos em uma perspectiva intergeracional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 111, p. 327-46, abr./jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n111/v31n111a03.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.

ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares: as contradições da obrigatoriedade Escolar. In: ROMANELLI, G.; NOGUEIRA, M. A.; ZAGO, N. (Orgs.). Família e escola: novas perspectivas de análise. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 199-219.

Published

2022-05-20

How to Cite

Rosa, D. C., Carvalho, T. K. P. de, & Coutrim, R. M. da E. (2022). When grandparents manage school duties: educational practices of grandparents who take care of grandchildren. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(59), 173–191. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1546

Issue

Section

Artigos