Ways to get ready at university: curricular writings and escrevivências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1941

Keywords:

Curriculum, Fabulations, Escrevivências

Abstract

The text deals with ways of preparing research in education, especially in the field of curriculum, based on the concept of escrevivências, by the writer Conceição Evaristo (2020). Its guiding thread is curricular fables (Hartman, 2022) that articulate pedagogical practices at school and university, based on the experience of teaching and guidance in a professional master's degree in Education. The differentiated condition of the Program allows us to question the conceptions of locus, object and researched. The dialogue with black intellectuals Beatriz Nascimento (2022) and Sueli Carneiro (2023) enables discussion about the concept of epistemicide, which occurs through the erosion of some debates, in addition to the separation between work and authorship. Through curricular demands presented by basic education students, I propose ways of doing research inspired by teaching escrevivências.

Author Biography

Iris Verena Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Estudos Étnicos e Africanos pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora do Colegiado de História e do Programa Profissional em Educação e Diversidade, Departamento de Educação – Campus XIV/Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BERTH, Joice. O que é empoderamento? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023

EVARISTO, Conceição. “A escrevivência e os seus subtextos”. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Org.). Escrevivência: a escrita de nós. Reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no chthluceno. Rio de Janeiro: N1-edições, 2023.

HARTMAN, Saidiya. Vidas Rebeldes, Belos experimentos: histórias íntimas de meninas negras desordeiras, mulheres encrenqueiras e queers radicais. São Paulo: Fósforo, 2022.

HOOKS, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2020.

HOOKS, bell. Vivendo de Amor. Portal Geledes, [s.l.], 2010. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/. Acesso em: 15 jan. 2024

LORDE Audre, Irmã Outsider: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1, 2018.

MOMBAÇA, Jota. “Plantation Cognitiva”. São Paulo: MASP, 2020.

NASCIMENTO, Beatriz; RATTS, Alex (Org). O negro visto por ele mesmo. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SHARPE, Christina. No vestígio: negridade e existência. São Paulo: Ubu editora, 2023.

SILVA, Denise Ferreira da. Homo Modernus: para uma ideia global de raça. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

Published

2024-05-15

How to Cite

Oliveira, I. V. . (2024). Ways to get ready at university: curricular writings and escrevivências. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(65), 219–240. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i65.1941

Issue

Section

DOSSIÊ: Currículos afrocentrados: narrativas, autobiografias e cartas para uma educação antirracista