Historical Landmarks of School Education in the Remnant Community of Quilombo Nossa Senhora Aparecida do Chumbo, Poconé, MT
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i67.1876Keywords:
school education, memories, quilomboAbstract
The present text aims to uncover the struggle for school education among residents of the Remnant Community of Quilombo Nossa Senhora Aparecida do Chumbo, located in the region of the municipality of Poconé, MT, between the years 1960 and 1980. Methodologically, the research is embedded in a qualitative approach, using ethnographic method and oral history, in dialogue with Denzin and Lincoln (2006), Geertz (2008), and Alberti (2013). The main data collection instruments were participant observation, semi-structured interviews, field notes, and interviews with three members of the quilombola community. During this period, despite the majority of Brazil's population residing in rural areas, there were not enough public policies to address their overall needs, especially their educational needs. Despite the lack of official records, there were individuals who fought, individually, for access to education in the Chumbo Community. The accounts revealed that the protagonism of these individuals was crucial for the establishment of the community's first school, as they perceived education as a means to achieve personal, social, and economic advancement.
References
ARRUDA, Elismar Bezerra. Uma tentativa de reinvenção da Escola Pública como instrumento de emancipação dos trabalhadores – o caso do nep de Colider. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora 70, 1979.
BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual; tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2003.
BRASIL. INEP. Censo da Educação Básica 2023: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2023
BRASIL. Decreto n. 10.678, de 16 de abril de 2021. Dispõe sobre a qualificação da política de fomento a parcerias com a iniciativa privada para estudar alternativas habitacionais destinadas à locação social no âmbito do Programa de Parcerias de Investimentos da Presidência da República. Brasília, DF: Presidência da República; Secretaria-Geral; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2021.
BRASIL. INEP. Censo da Educação Básica 2015. Brasília, DF: Inep, 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n. 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: CNE; CP, 2004.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2003a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 18 fev. 2024.
BRASIL. Relatório da situação da infância e adolescência brasileiras. Diversidade e equidade: pela garantia dos direitos de cada criança e adolescente. Brasília, DF: Unicef, 2003b.
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1961. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=4024&ano=1961&ato=339o3YU5keVRVT7a7. Acesso em: 30 nov. 2023.
CASTILHO, Suely Dulce de. Quilombo contemporâneo: educação, família e culturas. Cuiabá: EdUFMT, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREITAS, Décio. Palmares – A Guerra dos Escravos. 2. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Graal, 1978.
FURTADO, E. D. P. Estudo sobre a população rural no Brasil. In: FAO; UNESCO; DGCS-ITÁLIA; CIDE-REDUC (Org.). Educación para la población rural en Brasil, Chile, Colômbia, Honduras, México Paraguay y Perú. [v. 1]. Santiago: FAO, 2004. p. 45-93.
INEP. Panorama da educação do campo. Brasília, DF: Inep; MEC, 2006.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
MIRANDA, Claudia. Currículos Decoloniais e outras Cartografias para a Educação das Relações Étnico-Raciais: Desafios Políticos-Pedagógicos frente a Lei n. 10.639/2003. Revista da ABPN, v. 5, n.11. jul./out. 2013, p. 100-118.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio. (Coord.). Os professores e sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 9-33.
QUEIROZ, Maria Isaura Pereira de. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação viva. São Paulo: T.A. Queiroz, 1991.
SANTOS, Ângela Maria dos Santos. “Educação Escolar Quilombola: Construindo uma Especificidade Educativa”. In: SANTOS, Ângela Maria dos (Org). Educação com Diálogos com a Diversidade. Cuiabá: KCM Editora, 2010.
TEIXEIRA, Anísio. A nova lei de diretrizes e bases: um anacronismo educacional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. XXXIII, n. 76, out./dez. 1959. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/fran/artigos/novalei.html. Acesso em: 5 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciano da Silva Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.