“Racial contract” and black representation: challengin strucures for an anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1875

Keywords:

Racial Contract, Anti-racist education, Black representation

Abstract

This article is the result of a Stricto sensu research that discussed the perceptions of a Racial Contract in the educational trajectory of blacks in Brazil. Guided by the methodological aspects that underpinned the research, the article aims to reflect on the challengs for the experience of an anti-racist education, as well as debating the importance of this education for the development of a more humanized society. Throughout three thematic sections, the article presents and problematizes the conceptions of Racial Contract and black representativeness, highlighting them as challenging structures for anti-racist education. In addition, it presents life stories of a child of enslaved people, with the intention of exemplifying why an anti-racist education needs to provoke a conscious awakening about the trajectory of black populations and "paving" a present and a future with conditions for overcoming the structural racism that exists in our Society. The opposition to racism suggests an anti-racist education, but this education cannot disregard the structures that safeguard devices with the potential for the continuity of racist thoughts and behaviors that involve and lead human relations.

Author Biographies

Claudecir dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul

Pós-doutorado em Educação Comparada, desenvolvido   com o   Grupo   de   Investigação (GIR) de   Educação   Comparada   y Políticas Educacionais na Universidade de Salamanca (USAL). Doutorado em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio Dos Sinos (UNISINOS). Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Graduação em Sociologia pela UNOCHAPECÓ. Professor do Programa de Pós-Graduação   em   Educação (PPGE) e   do   Curso   de   Graduação   em   Ciências   Sociais da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Bruna Marcos Velho, Secretaria Municipal de Educação - Concordia, SC.

Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Especialização em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciatura plena em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). É professora de Geografia na Rede Municipal de Educação do município de Concordia, Santa Catarina.

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Published

2024-09-03

How to Cite

Santos, C. dos, & Velho, B. M. . (2024). “Racial contract” and black representation: challengin strucures for an anti-racist education. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 189–208. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1875