Demands around accountability in curriculum and teaching policies: the multilateral organizations and their articulations in times of crisis
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1762Keywords:
Curriculum and teaching policies;, Accountability, Multilateral OrganizationsAbstract
Multilateral organizations and their agendas have increasingly exerted influence (on different scales) in the production of policies with a focus on teaching, which aims to ensure the involvement of teachers with propositions for the curriculum, promoting changes in teaching work marked by accountability (DIAS, 2013, 2016, 2021). This article seeks to analyze how accountability is being articulated and presented as a demand at a global level by multilateral organizations policies and their reverberations in local curriculum and teaching policies, in contexts in which discourses of “educational crisis” circulate (MACEDO, 2014). The focus of this research is productions that have the collaboration of United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO). These analyzes are carried out from post-structural, post-fundamental frameworks that understand policies as discursive practices. It is possible to observe the maintenance of curriculum policies for teacher training being understand as the main strategy for improving the quality of education at a global level, which reinforces demands around teacher accountability in the local context.
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: fundamentos e políticas da educação básica e superior. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 23, n. 1, p. 8-18, jan./abr. 2018.
AFONSO, Almerindo Janela. Políticas avaliativas e accountability em educação — subsídios para um debate iberoamericano. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, São Paulo, n. 9, p. 57-70, mai./ago. 2009a.
AFONSO, Almerindo Janela. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 13, n. 13, p. 13-29, 2009b.
BALL, Stephen. Educação Global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
BALL, Stephen. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
DIAS, Rosanne Evangelista. Desempenho regulando a docência nas políticas de currículo, Cadernos de Educação, Pelotas, n. 65, p.1-24, 2021.
DIAS, Rosanne Evangelista. Currículo, Docência e seus Antagonismos no Espaço Iberoamericano. Investigación Cualitativa, [s.l.], v. 2, n. 2, p. 100-14, 2017.
DIAS, Rosanne Evangelista. Políticas de currículo e avaliação para a docência no espaço Iberoamericano. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 590-604, 2016.
DIAS, Rosanne Evangelista. Demandas das políticas curriculares para a formação de professores no espaço Ibero-americano. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 2, n. 11, p. 461-78, ago. 2013.
DIAS, Rosanne Evangelista. Ciclo de políticas curriculares na formação de professores no Brasil (1996-2006). 2009. 248f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, 2009.
LACLAU, Ernesto. A razão populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Plana, 2004.
LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 45, n. 157, p. 486-507, jul./set. 2015.
LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumo? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 26, p. 109-83, maio/ago. 2004.
MACEDO, Elizabeth. A educação e a urgência de “desbarbarizar” o mundo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 1101-122, 2019.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-555, out./dez. 2014.
SANTOS, Geniana dos; BORGES, Veronica; LOPES, Alice Casimiro. Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas, Brasília, v. 25, p. 239-56, 2019.
SCHNEIDER, Marilda Pasqual; NARDI, Elton Luiz. Accountability em educação: Mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 1, p. 58-74, jan./abr. 2015.
SOARES, Ana Paula Peixoto. Todos pelos discursos de responsabilização docente como política de currículo para a formação de professores. 2021. 160f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, 2021.
UNITED NATIONS CHILDREN'S FUND [UNICEF]. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Conferência de Jomtien – 1990. Jomtien: UNICEF, 1990.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Declaração de Dakar: o marco de ação de Dakar educação para todos. Dakar: Cúpula Mundial de Educação, 2000.
UNESCO. Responsabilização na educação: cumprir nossos compromissos, relatório de monitoramento global da educação, resumo, 2017/8. Paris: UNESCO, 2017. p. 1-63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.