The OECD discourse on education in times of pandemic: an analysis from the State of the Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1751

Keywords:

Interrupted education, OCDE, pandemic COVID-19

Abstract

The objective of this text is to analyze, through the delimitation of the field of scientific knowledge in the educational area, how the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) brings the insignia of education through the discourse of interrupted schooling in the context of the pandemic of COVID-19. In this way we problematize: to what extent are schooling and education interrupted in this time of pandemic? We used the methodology of the State of the Knowledge with the support of qualitative research, articulated with the assumptions of content analysis. We used as a basis for listing the empirical categories and defining the descriptors (education and disrupted; education and COVID-19; OECD and COVID-19) the document: “Schooling disrupted, schooling rethought. How the Covid-19 pandemic is changing education”. We delimited the period from 2019 to 2021 to identify the scientific production with consultations in the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), linked to the Ministry of Education (MEC), and in the Scientific Electronic Library Online − SciELO. By outlining the State of Knowledge, we understand that the axes of analysis, subcategories and concepts presented complement each other in an intrinsic way and have an impact on interrupted schooling. We conclude that school dropout and learning loss are in inherent relationship with inequalities, exclusion, and social vulnerability.

Author Biography

Andréia Aparecida Simão, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Pós-doutoranda em Direitos Humanos e Políticas Públicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Doutora em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - covid-19. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Portaria n. 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 21 out. 2021.

BRASIL. Portaria n. 1.428, de 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior – IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.gov.br. Acesso em: 21 out. 2021.

BRASIL. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 21 out. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2014.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 out. 2021.

BRUSCATO, Amanda Maraschin; BAPTISTA, Jorge. Modalidades de ensino nas universidades brasileiras e portuguesas: um estudo de caso sobre a percepção dos alunos e professores em tempos de covid-19. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C8ShLSSdgT9YRCbjB7mVmhG/. Acesso em: 26 out. 2021.

CARRARO, Marcia Regina Simpioni; OSTEMBERG, Eber; SANTOS, Pricila Kohls dos. As tecnologias digitais na educação e nos processos educativos durante a pandemia do covid-19. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 2, jul./dez. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/issue/view/1452. Acesso em: 20 out. 2021.

CAVALCANTE, Ana Suelen Pedroza; MACHADO, Lucas Dias Soares; FARIAS, Quiteria Larissa Teodoro; PEREIRA, Wallingson Michael Gonçalves; SILVA, Maria Rocineide Ferreira da. Educação Superior em saúde: a educação a distância em meio à crise do novo coronavírus no Brasil. Avances en Enfermería, Bogotá, v. 38, p. 52-60, 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/aven/v38s1/0121-4500-aven-38-s1-52.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL [CGI]. Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus: covid-19. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://www.cgi.br/publicacao/painel-tic-covid-19/. Acesso em: 22 out. 2021.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Homeschooling ou educação no lar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Z8rKFbJP9B3k6G7mdgbxBCt/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 26 out. 2021.

ELIAS JÚNIOR, Jorge; CARMONA, Fábio; CESARETTI, Mário Luís Ribeiro; BOLLELA, Valdes Roberto. Ensino e aprendizagem no contexto do ensino remoto e da educação a distância: caminhos e possibilidades. Medicina (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 54, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/issue/view/12111. Acesso em: 20 out. 2021.

GARCIA, João Otavio; NASCIMENTO, Lucas Albuquerque; PADILHA, Pâmela Andreza; DE LORENZI, Karina Smania; BORGES, Marcelo Gules. Pandemia da covid-19 como fenômeno integral e central na educação em ciências. HOLOS, Natal, ano 37, v. 1, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11634/pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

HENSFILED, Bruna Damiana; PISCHETOLA, Magda. O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XPSDrBf4TFCSNzfxW9jMWww/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2021.

KLINKO, Janaína; CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Escola remota: como resistir à domesticação da experiência escolar? Estilos da Clínica, São Paulo, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/issue/view/11975. Acesso em: 20 out. 2021.

MACEDO, Renata. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, maio/ago. 2021. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/4499. Acesso em: 20 out. 2021.

MÁXIMO, Maria Elisa. No desligar das câmeras: experiências de estudantes de ensino superior com o ensino remoto no contexto da covid-19. CIVITAS - Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 21, n. 2, maio/ago. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/issue/view/1497. Acesso em: 25 out. 2021.

MÉDICI, Mônica Strege; TATTO, Everson Rodrigo; LEÃO, Marcelo Franco. Percepções de estudantes do ensino médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, Pelotas, v. 18 [edição especial], 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1837. Acesso em: 20 out. 2021.

MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.

MURGA-MENOYO, María Ángeles Murga. La educación en el Antropoceno. Posibilismo versus utopía. Teoría de la Educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, Madrid, v. 33, n. 2, p. 107-28, 2021. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.25375

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OCDE]. Estudos da OCDE sobre competências - competências para o progresso social: o poder das competências socioemocionais. São Paulo: Fundação Santillana, 2015. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/. Acesso em: 10 mar. 2019.

PAULO NETTO, José. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

REIMERS, Fernando; SCHLEICHER, Andreas. Schooling disrupted, schooling rethought: how the Covid-19 pandemic is changing education. Paris: OECD, 2020. Disponível em: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/education_continuity_v3.pdf. Acesso em: 4 jun. 2021.

REYES, Roberto Canales; QUIRÓZ, Juan Silva. De lo presencial a lo virtual, un modelo para el uso de la formación en línea en tiempos de Covid-19. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/issue/view/2866/showToc. Acesso em: 26 out. 2021.

SANTINELLO, Jamile; COSTA, Maria Luisa Furlan; SANTOS, Renata Oliveira dos. A virtualização do Ensino Superior: reflexões sobre políticas públicas e Educação Híbrida. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/issue/view/2866/showToc. Acesso em: 26 out. 2021.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br. Acesso em: 20 out. 2021.

SCHLEMMER, Eliane; DI FELICE, Massimo; SERRA, Ilka Márcia Márcia Ribeiro de Souza. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5kXJycPzpBZn6L8cXHRMRVy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 out. 2021.

WENCZENOVICZ, Thaís Janaina. Ensino a distância, dificuldades presenciais: perspectivas em tempos de COVID-19. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 1750-768, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13761. Acesso em: 20 out. 2021.

Published

2023-05-04

How to Cite

Simão, A. A. (2023). The OECD discourse on education in times of pandemic: an analysis from the State of the Knowledge. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(62), 101–125. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i62.1751

Issue

Section

Dossiê: Recomendações dos Organismos Multilaterais para a Educação da América Latina e Caribe em contextos de crise