Formative trajectories of the Physical Education-PIBID ex-scholarships from Feevale University on inclusive practices and the perception of the supervisory former professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1655

Keywords:

PIBID, Physical education, inclusion

Abstract

This study seeks to examine the formative trajectories of the Institutional Scholarship Program for Beginner Teachers (PIBID) alumni at the Universidade Feevale of the Physical Education subproject on inclusive practices and analyze the perception of the ex-supervisor teacher. From this, the theoretical foundation is structured through the historical contextualization of special education in Brazil. Thus, the ethnography of the social trajectory was used as a research method, with a qualitative approach, through data collection from non-directive interviews carried out with three ex-scholarship holders and one ex-supervisor. Analyzing the data, in the first category – construction and execution of inclusive practices – it was concluded that, in sports and in adapted activities, students needed to include their colleagues in different disabilities, exercise citizenship and alterity. However, the limitations of the PIBID project were linked to the centrality of inclusive practices only in Physical Education classes. In fact, in the second category – furthermore to the inclusive practices of the PIBID project and its contributions – it was evident that these inclusive practices made the study subjects more aware of human diversity and more prepared to work with social inclusion in different school and non-school contexts.

 

Author Biographies

Ântony Vinícius Bartochak, Universidade Feevale

Doutorando e Mestre em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Universidade Feevale. Pós-graduado em Dança Educacional pela Faculdade Censupeg. Graduado em Educação Física pela Universidade Feevale. Professor de Educação Física na rede municipal de São José do Hortêncio e na rede municipal de Estância Velha. É recreador da empresa Recrearse.

Gustavo Roese Sanfelice, Universidade Feevale

Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Graduação em Educação Física pela UFSM. Atualmente, é professor titular da Universidade Feevale. É membro do comitê científico do Grupo de Trabalho Temático Comunicação e Mídia do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Feevale. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq − Análise dos Processos Midiáticos e Práticas Socioculturais.

Regina de Oliveira Heidrich, Universidade Feevale

Pós-Doutorado pela Universidade Técnica de Lisboa (UTL), no Laboratório de Realidade Virtual (Ergo VR), como bolsista da CAPES. Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Desenho Industrial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Bolsista de Produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora (DT). Pesquisadora e docente na Universidade Feevale. Docente no Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social. Coordena o Centro de Design da Universidade Feevale. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Diversidade e Inclusão e do curso de Design da Universidade Feevale. Membro do Grupo de Pesquisa em Ergonomia, Design e Tecnologia Assistiva da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Avaliadora da Secretária de Educação Superior (SESU/MEC).

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Published

2022-08-10

How to Cite

Bartochak, Ântony V., Sanfelice, G. R., & Heidrich, R. de O. (2022). Formative trajectories of the Physical Education-PIBID ex-scholarships from Feevale University on inclusive practices and the perception of the supervisory former professor. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(60), 125–145. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1655