Formative trajectories of the Physical Education-PIBID ex-scholarships from Feevale University on inclusive practices and the perception of the supervisory former professor
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i60.1655Keywords:
PIBID, Physical education, inclusionAbstract
This study seeks to examine the formative trajectories of the Institutional Scholarship Program for Beginner Teachers (PIBID) alumni at the Universidade Feevale of the Physical Education subproject on inclusive practices and analyze the perception of the ex-supervisor teacher. From this, the theoretical foundation is structured through the historical contextualization of special education in Brazil. Thus, the ethnography of the social trajectory was used as a research method, with a qualitative approach, through data collection from non-directive interviews carried out with three ex-scholarship holders and one ex-supervisor. Analyzing the data, in the first category – construction and execution of inclusive practices – it was concluded that, in sports and in adapted activities, students needed to include their colleagues in different disabilities, exercise citizenship and alterity. However, the limitations of the PIBID project were linked to the centrality of inclusive practices only in Physical Education classes. In fact, in the second category – furthermore to the inclusive practices of the PIBID project and its contributions – it was evident that these inclusive practices made the study subjects more aware of human diversity and more prepared to work with social inclusion in different school and non-school contexts.
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino; MAGALHÃES, Luciana de Oliveira Rocha; SANTOS, Ruzia Chaouchar dos. Mas ele tem laudo! Implicações do decreto 10.502/2020 no desmonte das políticas públicas para a educação inclusiva. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 51, p. 127-31, out. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARTOCHAK, Ântony Vinícius; SANTOS, Everton Rodrigo; SANFELICE, Gustavo Roese. PIBID na trajetória de política pública de iniciação à docência. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 15, n. 20, maio 2021.
BEYER, Hugo Otto. A inclusão e avaliação na escola: de alunos com necessidades educacionais especiais. Porto Alegre: Mediação, 2010.
BRASIL. Decreto n. 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao longo da vida. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em: 10 nov. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde [CNS]. Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Regulamenta pesquisas na área de Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 2 dez. 2020.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n. 72, 9 de abril de 2010. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2010a. Disponível em: https://prograd.ufes.br/sites/prograd.ufes.br/files/field/anexo/Anexo%20sem%20t%C3%ADtulo%2000054.pdf. Acesso em: 1º dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação [MEC]. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior [CAPES]. Edital n. 18/2010/CAPES - PIBID resultado dos recursos. N. 123 de 30 de junho de 2010. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2010b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/resultadodosrecursos-30jun10-pibid-pdf. Acesso em: 5 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto [MEC]. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR [CAPES]. Programa institucional de bolsa de iniciação à docência – PIBID: edital n. 2/2020. Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012019-edital-2-2020-pibid-pdf. Acesso em: 8 nov. 2020.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR [CAPES]. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: edital n. 018, 13 de abril de 2010 – PIBID Municipais e Comunitárias. Brasília: CAPES. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/edital18-pibid2010-pdf. Acesso em: 7 nov. 2020.
CARVALHO, Rosita Edler. Escola inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2008.
CAUDURO, Maria Teresa. Pesquisa: a construção de um conhecimento. In: CAUDURO, Maria Teresa (Org.). Investigações em Educação Física e esporte: um novo olhar pela pesquisa qualitativa. Novo Hamburgo: Feevale, 2004. p. 19-28.
GUBER, Rosana. El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós, 2004.
KARAGIANNIS, Anastasios; STAINBACK, William; STAINBACK, Susan. Fundamentos do ensino inclusivo. In: STAINBACK, Susan; STAINBACK, William (Org.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: ArtMed, 1999a. p. 21-34.
KARAGIANNIS, Anastasios; STAINBACK, William; STAINBACK, Susan. Visão geral histórica da inclusão. In: STAINBACK, Susan; STAINBACK, William (Org.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: ArtMed, 1999b. p. 35-47.
MEINHARDT, Moana. A iniciação à docência na Feevale: os primeiros passos de uma importante trajetória. In: REICHERT, Inês Caroline; MEINHARDT, Moana; LIMA, Jozilda Berenice Fogaça (Org.). Do diálogo entre escola e Universidade: o PIBID Feevale e seus primeiros passos e reflexões. Novo Hamburgo: Feevale, 2014. p. 6-11.
MONTAGNER, Miguel Angelo. Trajetórias e biografias: notas para uma análise bourdieusiana. Sociologias, Porto Alegre, n. 17, p. 240-64, jan./jun. 2007.
O'BRIEN, John; O'BRIEN, Connie Lyle. A inclusão como uma força para a renovação da escola. In: STAINBACK, Susan; STAINBACK, William (Org.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: ArtMed, 1999. p. 48-66.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília, DF: CORDE, 1994.
SAGE, Daniel. Estratégias administrativas para a realização do ensino inclusivo. In: STAINBACK, Susan; STAINBACK, William (Org.). Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: ArtMed, 1999. p. 129-141.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
UNIVERSIDADE FEEVALE. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID Seleção de estudantes bolsistas. Edital PIBID-Feevale n. 01, 6 de julho de 2018. Novo Hamburgo, 2018. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/a905b67a-fc94-4569-98fd-ec36d6102073/Edital%20PIBID-FEEVALE%20N-%2001-2018.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.