The numbers and the Decimal Numbering System: diagnostic assessment of elementary and middle school students
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v27i59.1630Keywords:
diagnostic evaluation, decimal numbering system, teaching numbersAbstract
The performance of Brazilian students in mathematics in systemic evaluations has revealed gaps. Considering that the Decimal Numbering System domain is the basis for learning mathematical concepts, the main question of this research was: what did the diagnostic evaluations applied in different series in Brazil and Portugal reveal? The general objective was to understand aspects related to the learning of numbers and their operations, presented in the resolution of the diagnostic evaluations. For data collection, we applied a diagnostic evaluation, followed by its correction and analysis. We sought theoretical support from Vergnaud (2009), Desprebitéris (2001), Luckesi (2010), Fernandes (2006), and Caraça (2010), among others. The conclusion of this study was that diagnostic evaluations reveal key points of learning and that specifically in the classes surveyed, the interpretation of text, fractions, and the transition from formal language to algebraic language − in problem-solving − were not fully evaluated. In relation to diagnostic evaluations, these constitute a rich instrument, capable of mapping the concepts learning situation, serving as a starting point, and redirecting the conduct of the content to be reworked, as well as reviewing the pedagogical practices endorsed for this purpose.
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental [SEF]. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF: Ministério da Educação [MEC]/SEF, 1998.
CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. 7. ed. Lisboa: Gradiva, 2010.
CASTRO, J. P.; RODRIGUES, M. Sentido do número e organização de dados: textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: Ministério da Educação, 2008.
CEBOLA, G. Do número ao sentido do número. In: PONTE, J. P. CONCEIÇÃO, C.; ROSENDO, A. I.; MAIA, E.; FIGUEIREDO, N.; DIONÍSIO, A. F. (Orgs.). Actividades de investigação na aprendizagem da matemática e na formação dos professores. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação Secção de Educação e Matemática, 2002. p. 223-39.
DESPREBITERIS, L. A avaliação na educação básica: ampliando a discussão. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 24, p. 137-46, jul./dez. 2001.
DIENES, Z. P. As seis etapas do processo de aprendizagem em matemática. São Paulo: EPU, 1975.
FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006.
FERNANDES, D. Educação: Brasil está entre os que menos gastam com ensino primário, mas tem investimento 'europeu' em universidade, diz OCDE. BBC Brasil, [s.l.], 2017. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-41236052. Acesso em: out. 2018.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Resumo técnico: resultados do índice de desenvolvimento da educação básica 2005-2019. Brasília, DF: INEP, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resultados_indice_desenvolvimento_educacao_basica_2019_resumo_tecnico.pdf
Acesso em: set. 2021.
LERNER, D.; SADOVSKY, P. O sistema de numeração: um problema didático. In:
PARRA, C.; SAIZ, I. (Orgs.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996. p. 73-155.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS [NCTM]. Principles and standards for school mathematics. Reston: NCTM, 2000.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OECD]. PISA 2015: PISA: results in focus. Paris, 2018. Disponível em: http://www.compareyourcountry.org/pisa/country/ prt?lg=es. Acesso em: jan.2019.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OECD]. PISA 2009 results: executive summary. Paris, 2009, p. 7-10. Disponível em: http://www.oecd.org/ pisa/pisaproducts/46619703.pdf. Acesso em: jan. 2019.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PORTUGAL. Programa e metas curriculares: matemática: ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação e ciência, 2013.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da Matemática na escola elementar. Curitiba: Editora da UFPR, 2009.
VERGNAUD, G. O longo e o curto prazo na aprendizagem da matemática. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 15-27, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.